6 pro-tips voor toegankelijkheid

Accessibility, dat is toch iets met ‘n screenreader? Het is zo’n beetje de standaard-misvatting die specialist Peter van Grieken wegpoetst. Hij beantwoordt 3 vragen en geeft je 6 tips. Om jouw content toegankelijk te maken.

Van Grieken werkt voor Frozen Rockets. Hij is UX-designer en accessibility-expert en adviseert allerlei grote bedrijven.

Wat gaat er vaak mis?

“De aanname is dat accessibility over blinde mensen en screenreaders gaat. Is de alt-tekst goed? Semantische html? Dan zijn we er wel. Dat is niet zo, dat is alleen technisch. Er zijn ook andere groepen, zoals dove mensen. Maar die zien toch alles? Als video’s ondertiteling hebben, is er geen probleem. Ook dat is niet zo.”

“Mensen die doof geboren zijn, groeien op met gebarentaal. Die taal heeft andere grammaticale regels dan Nederlands. Dove mensen kunnen dus een taalachterstand hebben. Dat geldt net zo voor mensen met laaggeletterdheid of dyslexie.”

“Mensen met beperkte leesvaardigheid lezen een site niet woord voor woord. Maar dat doet toch níemand eigenlijk? Daar komen mensen niet voor. Ze willen op een site of app iets anders doen. En het liefst met zo min mogelijk moeite.”

Wat kan er dan anders?

“Structuur is het belangrijkste onderdeel van content. Met een duidelijke structuur kun je 90% van de copy overslaan. Denk aan de ‘omgekeerde pyramide’. De relevantste informatie komt eerst.”

“Benader content en design anders. Accessibility is een ontwerpvraagstuk, ook voor content. Doe research: kijk wat mensen zoeken, welke woorden ze gebruiken, welke gerelateerde content er is.”

“Zoek je online op ‘paspoort verlengen’, dan zie je in de resultaten wat dat kost. Mensen die dat willen weten, klikken niet door. Dan is mínder bezoek dus goed. Waar meet je dan op? Stel vast wat goede metrics zijn.”

Hoe maak je goede content?

“Accessibility gaat over alternatieven bieden. Video met geluid óf ondertitels. Muis óf toetsenbordbediening. Foto óf alt-tekst. Een e-mailadres, mailform óf chat. Dat gebeurt niet altijd. Vaak door gebrek aan middelen. Neem een ‘no reply-adres’, daar is dus niemand die de mailtjes beantwoordt.”

“Je moet in gesprek zijn met je gebruikers. Het gaat vaak over empathie, maar dat is iets anders dan branding. Empathie vereist dat je práát met mensen. Over problemen die ze hebben en op willen lossen.”

Voorbeeld van content op de site van de Belastingdienst.

Content ‘zonder fratsen’ in de reader mode.

“Goede content vraagt misschien wel om een heel ander format. Zonder fratsen, intro’s en disclaimers. Denk eens aan de ‘reader mode’ van veel browsers. Die zit er niet zomaar in. Dat is terug naar de basis van het web.”

6 tips voor toegankelijke content

Voorbeeld Sywert van Lienden

Je ziet welke zoektermen in relatie tot ‘Sywert’ populair zijn.

1. Ken je bezoekers. Zorg dat je weet wat ze willen, waar ze naar zoeken, welke relaties ze leggen en welke taal ze gebruiken. Check het bijvoorbeeld met Google Trends. Je ziet per periode en regio de gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten. 

2. Beschouw een webpagina níet als een template waar je later letters in zet. Bedenk wat de beste manier is om informatie over te brengen. Zoals Sarah Richards het zegt: “Not more content, smarter content.”

Voorbeeld site Engelse overheid

Wat kost het? Doorklikken niet nodig, je ziet dat direct.

3. Wil je succes meten? Zorg dan dat de metrics aansluiten op het doel. Het aantal bezoekers en ‘time on page’ zijn niet altijd geschikt en soms is een hoge ‘bounce rate’ juist goed.

4. Zorg dat je alternatieven voor acties aanbiedt. Een mooi voorbeeld is de site van de Engelse overheid die daarin grossiert. Bekijk bijvoorbeeld de contactmogelijkheden

5. Maak content goed te scannen, bijvoorbeeld door bullet lists.  Bullet list is mobile first

“Dat dwingt om minder tekst te gebruiken. Zelfs als het taalniveau gelijk blijft, is informatie makkelijker te scannen.”

6. Zorg voor duidelijke heading, die goed scanbaar is. Wees voorzichtig met branding teksten.

Voorbeeld van goede heading.

Duidelijke copy en ’n vleugje Coolblue-luchtigheid.

Bij Coolbue wordt veel frivoliteit gebruikt, maar dat is een extra laag. De basisstructuur is duidelijk.