Alleen zo heeft gastbloggen zin voor SEO

Is gastbloggen het gouden SEO-ei? Om zo waardevolle inkomende links te scoren? Ja en nee. Tenminste, als ik Matt Cutts en Rand Fishkin mag geloven. En dat doe ik.

Als tekstschrijver juich ik Google’s standpunt over het belang van unieke, relevante content van harte toe. Content is king enzo. Maar dat is ‘helaas’ niet de enige manier om hoog te ranken. Ook niet als je pagina’s tiptop on-page geoptimaliseerd zijn.

Inkomende links
Eerder sprak ik al over het effect van inkomende links. Het is bepalend voor de autoriteit die aan je website wordt toegekend. Kwak een bak met links tegen karige content en reken maar dat die pagina hoger rankt dan uitstekende content, waar niet naar gelinkt wordt.

Inkomende links zijn dus essentieel. Maar hoe krijg je al die backlinks?

Over link-building zijn hele serverparken volgeschreven. Wat wel en niet werkt. Waar de mazen in de Google-wet zitten. Wat nog net white hat is. Of misschien een tikkeltje grey, maar vooruit…

Gastbloggen is al enige tijd een van de meest effectieve en veilige manieren om inkomende links te verkrijgen. Althans zo leek het.

Wat is gastbloggen?
Het principe is simpel. Je schrijft een blogpost voor een andere website over een onderwerp dat relevant is voor je eigen website. In ruil daarvoor mag je een link naar jouw site in de tekst opnemen. Bingo, link gescoord. En de ander heeft er fresh content bij. Iedereen blij.

Gastbloggen volgens Matt Cutts
Maar zoals dat gaat, is dit principe aan erosie onderhevig. Gastbloggen is volgens Matt Cutts alleen effectief als je werkelijk iets toevoegt. En dit in unieke content weet te vatten. Niet als je hetzelfde onderwerp 5 keer net even anders aan 5 verschillende websites slijt. Volgepropt met relevante zoekwoorden. Dat riekt dan weer naar spam.

Alleen uniek geschreven teksten dus die een waardevolle bijdrage leveren. Tja, dat is een rekbaar begrip. Vandaar dat Matt Cutts er misschien zo vaag over blijft. Oordeel zelf.

Of moeten we Matt Cutts tussen de regels door beluisteren? Werkt Google soms aan een manier om in de toekomst het gastbloggen van mindere kwaliteit te kunnen devalueren? Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Rand Fishkin over gastbloggen (en het einde van link-building)
Daarom is ook de volgende video van Rand Fishkin de moeite waard. Hij praat in bredere zin over link-building en de verschuiving naar link-earning. Interessant, maar spoel gerust 7.18 minuten door. Dan gaat Fishkin in op gastbloggen.

In het kort
Steek alleen tijd en energie in het schrijven van posts voor sites en blogs die selectief zijn. Dus die niet alles en iedereen maar laten bloggen voor een linkje. Je kunt beter meer moeite doen voor een link op één minder toegankelijk blog met veel autoriteit dan links op meerdere blogs met weinig autoriteit.

Extra tip: relevantie
Schrijf je gastposts zoveel mogelijk voor blogs die gaan over het onderwerp dat voor jouw website relevant is. Een geweldig geschreven, uitgebreid en uniek artikel over ‘goedkope energie’ op de website van de plaatselijke voetbalvereniging is dus minder effectief.

Tenzij die plaatselijke voetbalvereniging een profclub met duizenden inkomende links is en jij als energieboer de hoofdsponsor bent. Met een eigen, prominente pagina op de website. Dan heeft het weer wel zin! 😉