Conversieverbetering? Gooi weg die content!

Een half uurtje en je staat weer op scherp. Of je nu werkt als internetmarketeer, online copywriter, webdesigner, contentmanager of conceptontwikkelaar. Een half uurtje luisteren naar contentstrateeg Gerry McGovern is genoeg.

Om tot de essentie van online bezoekersgedrag te komen. En hoe je daar je website op inricht.

In die volgorde.

Conversieverbetering

McGovern weet op amusante wijze de ene na de andere rake opmerking te maken. Over hoe slecht bedrijven en overheden hun websites managen.

Of eigenlijk helemaal níet managen.

Hij geeft een stortvloed aan praktijkvoorbeelden. Niet van de minste bedrijven (zoals Microsoft) waarvoor hij met de botte bijl te werk ging. En waar vervolgens ongekend hoge conversieverbeteringen behaald werden.

Verliefd op content

Een klein voorproefje van McGoverns uitspraken die ik als tekstschrijver zeer kan waarderen: “Most websites need to get rid of 90% of their content. As a writer we overwrite. Content people are too in love with their words, too in love with their content. People want clinical, absolutely straight to the point stuff. Strip away, get to the essence. What is the task? They want to get in, they want to get out as quick as possible.”

Top tasks

McGovern heeft ook het zeer lezenswaardige The Stranger’s Long Neck geschreven. Hierin beschrijft hij hoe bij veel websites de top tasks in de weg worden gestaan door de tiny tasks. Of hoe de focus op je belangrijkste content automatisch zorgt voor een hogere conversie.

Reacties

  1. Gabriël zegt

    Geheel in de geest van Oscar Wilde die ooit meldde:

    “I wrote you this long letter because I didn’t have the time to write you a short one.”

  2. Het weghalen van 90% van de content kan zeker een verbetering van de conversie opleveren. Er wordt in het artikel echter geen rekening met de organische Google positie gehouden. Wanneer 90% van de content wordt verwijderd, zal de ranking zeer waarschijnlijk dalen. Hoe zie jij dat Olivier?

    • Olivier zegt

      Terecht punt! Die 90% van McGovern is wellicht wat overdreven en bedoeld om wakker te schudden, maar de boodschap blijft overeind: snijd in je content(pagina’s), zodat bezoekers sneller datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn. Frustratie neemt af, conversie stijgt.

      Vanuit SEO is t creëren van meer pagina’s t aloude (platgetreden?) advies. Maar t hangt van je huidig aantal pagina’s en hun waarde af in hoeverre je hierin gaat snoeien. Verlies je ‘te veel’ pagina’s tbv interne linkbuilding en t voeden van hoger liggende pagina’s, dan zou ik eerder op een zakelijk blog inzetten. Je primaire salespagina’s blijven dan eenvoudig te navigeren, secundaire achtergrondartikelen (zoekwoord gerelateerd) breng je onder in een blogomgeving. Met gerichte links naar je salespagina’s en achterliggende funnels.

      Wat zeg je daarvan?