Waarom vrouwelijker schrijven pure noodzaak is

We hechten steeds meer waarde aan vrouwelijke kwaliteiten als empathie en betrouwbaarheid. Althans, dat zeggen John Gerzema en Michael D’Antonio in de New York Times-bestseller The Athena Doctrine.

De auteurs beweren zelfs dat de wereld een betere plek wordt als mannen meer zouden denken als vrouwen. Maar wat hebben wij daar als copywriters mee te maken? En hoe wenden we die vrouwelijke skills aan?

Vrouwelijke strategieën
Naar aanleiding van een wereldwijd onderzoek onder 64.000 mensen in 13 landen concluderen de auteurs dat we in onze dagelijkse gedragingen aan het breken zijn met mannelijke tradities. In ruil daarvoor kiezen we vrouwelijke strategieën waardoor de wereld steeds toegankelijker wordt (denk bijvoorbeeld aan delen, luisteren en samenwerken).

Teksten vormen hierin een belangrijk en machtig middel. Speel als copywriter in op die veranderende behoeften. Een paar tips voor succesvol vrouwelijk schrijven.

Tip 1: wees empathisch
Je schrijft allerlei wervende teksten en logische argumenten, maar je lezer laat zich uiteindelijk leiden door veel minder vanzelfsprekende zaken, namelijk door emoties.

Dropbox.com heet je welkom met de tekst ‘Altijd je spullen bij je’. Ze hadden ook kunnen kiezen voor ‘Gratis opslagruimte’ of ‘Documenten opslaan in de cloud’. Dat is immers de functionaliteit die ze leveren. Maar wat Dropbox goed in de gaten heeft: het is prettig en rustgevend altijd en overal bij je digitale spullen te kunnen.

Dropbox


Dropbox begrijpt de achterliggende behoefte van de consument.

Een verschil met het Nederlandse SEOshop.nl. Die kiest onder andere voor de volgende teaser op de homepage: ‘Efficiënt beheer van uw webwinkel’.

SEOshop

SEOshop.nl snapt wel waar een potentiële gebruiker praktisch naar op zoek is, maar verplaatst zich te beperkt in het achterliggende doel van de consument: het veroveren van de wereld met zijn webshop.

Luister goed naar je doelgroep en raak de juiste snaar, dan is er veel te winnen.

Tip 2: wees betrouwbaar
Bij het overhalen van een gebruiker om iets te kopen is betrouwbaarheid een groot goed. Eerlijkheid speelt daarbij een belangrijke rol. Dus maak zaken niet te mooi en vertel zeker geen dingen die niet waar zijn:

Met onze dienst verhoog je je omzet tot wel 100% binnen een maand

Ten eerste is de kans klein dat dit voor iedereen precies zo geldt. Ten tweede klinkt het ongeloofwaardig. De moderne consument is niet op z’n achterhoofd gevallen dus breng de dingen zoals ze zijn:

Gebruikers van dienst x zagen hun omzet gemiddeld 43% groeien in de eerste 6 maanden

Wees niet alleen een eerlijke bron van informatie, zorg ook dat je specifiek bent.

Een mooi voorbeeld van hoe copy zich tegen je kan keren is de Conscious Collection die kledingmerk H&M in 2011 lanceerde.

Conscious Collection van H&M

Conscious Collection van H&M

De spullen bleken minder ‘conscious’ te zijn dan werd voorgespiegeld en het bedrijf kwam wereldwijd onder vuur te liggen. Toen daar in 2012 de fabrieksramp in Bangladesh bij kwam maakte dat de zaken voor H&M nog rampzaliger.

Feller kleuren
Toegegeven: betrouwbaarheid & copy gaan nog steeds niet altijd moeiteloos hand in hand. Helemaal als je een kleine vis bent met veel concurrentie wil je de dingen vaker wat feller kleuren dan de grauwe werkelijkheid toestaat. De geëmancipeerde consument eist echter oprechtheid.

Uniseks
Mannelijk versus vrouwelijk schrijven is natuurlijk geen wedstrijdje. Mannen schrijven misschien allang invoelend, net zoals vrouwen allang analytisch zijn in hun teksten. Deze nieuwe manier van schrijven is dan ook niet voorbehouden aan één sekse. Het is meer een nieuwe richting die ons dichter bij de lezer brengt.

En dat is niet alleen mooi, maar ook heel handig.