Hoe Google zoekresultaten rangschikt

Welke tekstschrijver zou het niet willen? Een woord verzinnen dat zo ingeburgerd raakt dat Van Dale het opneemt in haar woordenboek.

Bij merken gebeurt dat soms zonder dat het bedrijf het misschien zou willen. Die raken dan zo bekend, dat mensen ze ook voor andere merken gaan gebruiken. De merknaam is dan de soortnaam geworden. Zoals:

  • Aspirine: voor een pilletje tegen hoofdpijn
  • Luxaflex: voor horizontale jaloezieën
  • Copydogs: voor briljante tekstschrijvers (haha)

Zoeken via Google
Voor googlen (of: googelen) geldt hetzelfde. Volgens de Dikke Van Dale betekent dat het zoeken naar informatie op internet. Google schijnt daar zelf anders over te denken. De zoekmachinegigant vindt dat ‘googlen’ alleen maar mag refereren aan zoeken via Google.

Daar zit wat in.

Temeer Google in Nederland een marktaandeel van 93% heeft. Anders gezegd: vrijwel iedere zoekopdracht op internet gaat via Google.

Algoritme
Opeens was de zoekmachine van Sergey Brin en Larry Page daar begin deze eeuw ook in ons land. Met een algoritme dat alle andere zoekmachines het nakijken gaf. Ilse? Lycos? Altavista? Nooit meer wat van gehoord.

Het is bijna niet meer voor te stellen: een wereld waar je met een gerichte zoekopdracht niet direct het antwoord op je vraag krijgt. Of het nu gaat om:

Zoekresultaten
Maar hoe komt de rangschikking van deze organische zoekresultaten tot stand? Waarom staat de ene website op positie één en de andere op pagina negen? Wat acht Google meer of minder relevant voor de zoekende internetter?

Factoren
Verschillende factoren bepalen hoe hoog je website rankt. Er zijn in de loop van de tijd steeds meer ranking factors bijgekomen. TagSeoBlog.com toont ze in een fraai vormgegeven infographic. Opgedeeld in vier categorieën:

  • Backlinks
  • Onpage
  • Author / Brand
  • Social

Mist er volgens jou nog iets?

seo rankingfactors infographic