Hoe saaie tekst leidt tot hogere conversie

De term ‘short copy’ werkte voorheen op mijn lachspieren. “Wat schrijf je als tekstschrijver?” “Nou eh, korte tekst.” Maar eenmaal gewend aan de term, ben ik die korte tekstjes gaan waarderen. Zeker de saaiste vorm van short copy, die ik maar functionele copy noem. Door de mobiele opmars met apps en mobiele sites, wordt short copy steeds belangrijker.

In tekstschrijversjargon staat short copy bijvoorbeeld voor die korte reclametekst die iedereen kent. Op een banner of als pay-off. Dat zijn de krenten uit de copywriters-pap. Lekker prikkelend te schrijven, eigenwijs en met een belofte. Leuk werk, veelal eervol door de prominente aanwezigheid van de copy.

Short copy gidst naar conversie
Maar er bestaat ook die ogenschijnlijk saaie short copy. Ik noem het wel functionele short copy, al is dat een rare benaming voor die tekst. Alsof er ook disfunctionele copy te schrijven valt. En heus, het was mijn misvatting dat die zakelijke copy saai en zelfs onbeduidend is. Die verdient net zoveel aandacht als de rest van de tekst op een site.

Ik denk bij short copy bijvoorbeeld aan:
• titels van tabs (en dus soms pagina’s)
• menu-titels
• tekstlinks
• infotekstjes, bijvoorbeeld onder een i- of ?-knop
• microtekst onder invoervelden
• validatiemeldingen (zoals ‘Inschrijven gelukt’)

Geen prominente, gekruide commerciële copy. Puur tekst die de ‘customer’ gidst tijdens zijn ‘journey’. Bij navigeren, zoeken én (dus) converteren.

Gebruiksvriendelijk, duidelijk en betrouwbaar
Waarom is die functionele short copy nou zo belangrijk? 3 redenen om er veel aandacht aan te besteden:

1) Schrijven van short copy dwingt de tekstschrijver in de ontwerpfase na te denken over usability. De structuur, volgorde en aangeboden (of ontbrekende) info. Kom je er als tekstschrijver bijvoorbeeld amper uit? Ervaren toekomstige gebruikers de site dan ook zo? Een kritische blik op de ‘korte content’ maakt het totale ontwerp uiteindelijk beter.

2) Short copy helpt de gebruiker. Die tekstjes maken duidelijk wat waar staat, wat de bedoeling is. Wat de gebruiker mag verwachten én wat van de gebruiker wordt verwacht. Short copy draagt daardoor bij aan (ook non-profitable) conversie. Bijvoorbeeld het afsluiten van een product, vinden van info of aanvragen daarvan.

3) Door goede short copy oogt een site professioneel en betrouwbaar. Overal gelijke titels, consistente benamingen. Natuurlijk, bezoekers van een site registeren goede tekst onbewust. Maar er zijn absoluut bezoekers die gebreken bewust registreren. Mogelijk zelfs afhaken door houterige, onduidelijke en afwijkende benamingen.

Echt, in de beperking toont zich de meester. Probeer maar eens met weinig woorden veel uit te leggen. Dan zit de duivel in de details. En in die korte tekstjes.

Reacties

  1. Absoluut waar. Maar de conversie van short copy staat wel op gespannen voet met de SEO-waarde. Daarvoor geldt immers: hoe langer de tekst, hoe beter de SEO. Denk dus niet alleen maar in short-short-short, maar hang achter je site ook uitgebreidere pagina’s over je bedrijf/product. Bijvoorbeeld via een blog.

    Bastiaan
    leuketeksten.nl

    • Ha Bastiaan, dank voor je reactie. Wat een kul! Nee, geintje. Natuurlijk moet een pagina voldoende content bevatten, dat klopt helemaal. Ik zie short copy als aanvulling op een goede pagina met voldoende inhoud. Vooral gericht op gebruiksvriendelijkheid. En bloggen lijkt mij inderdaad een goede manier om relevante, aantrekkelijke en actuele content te bieden. Goede tip 😉