Landingspagina’s optimaliseren doe je zo

Landingspagina’s, welke commerciële website heeft ze niet? Speciaal ingericht om goed te converteren. Om die duurbetaalde klik vanuit een advertentie om te zetten in een sale.

Dat is wel heel veel online marketingjargon in één alinea.

In simpel Nederlands: met een landingspagina probeer je een bezoeker zo snel mogelijk op een button te laten drukken. Een button waarop bijvoorbeeld staat:

  • Bereken nu uw voordeel
  • Vraag gratis aan
  • Maak vrijblijvend een afspaak

Blijf testen
Klikken bezoekers veel op die button? Dan heb je een goede landingspagina. Maar het kan altijd beter. Daarom is een landingspagina eigenlijk nooit af. Blijven testen, testen en testen om erachter te komen wat nog net iets beter werkt.

Het is wat mij betreft een van de leukste dingen om te doen als tekstschrijver. Op de vierkante millimeter teksten optimaliseren. En te brainstormen met beeldbewerkers, UX’ers en online marketeers wat de volgende A/B-test wordt. Niks is heilig.

De ideale landingspagina
Onderstaande infographic toont waar een ideale landingspagina aan moet voldoen. In 16 stappen uitgelegd. En als toetje 5 grote fouten, die jij in ieder geval niet meer hoeft te maken. Want natuurlijk kies je bij een landingspagina altijd voor:

  • een ijzersterke kop
  • een vlekkeloos design met aantrekkelijk beeld
  • een soepele landing vanaf de advertentie (meest simpel: laat de advertentietekst terugkomen)
  • een glasheldere en direct zichtbare button met de call-to-action

landingspagina optimaliseren infographic