RIP Lorem ipsum

Lorem ipsum. Gebruik je het of ga je voor echte content? Die discussie is niet zo oud als de bekendste zin, maar komt toch al op leeftijd. Voor een tekstschrijver voelt dummytekst in een webdesign vreemd. Alsof een kok werkloos toekijkt hoe het gezelschap een plastic maaltijd naar binnen schrokt.

De vraag is niet óf maar wánneer je neptekst gebruikt. Waarom zou je een design vullen met Lorem ipsum? Ik ben er geen grote voorstander van. Naar mijn idee zijn ontwerp en content samen verantwoordelijk voor succes.

Je kunt ze niet los bekijken.

Wat zijn dan die veelgehoorde voordelen van dummytekst?

Wat met Lorem ipsum kan

  • Je kunt een design zuiver op uiterlijk beoordelen met content erin.
  • Plaatsen van dummytekst kan tijdig designprobleempjes aantonen.
  • Opdrachtgevers worden bij een check niet afgeleid door de inhoud van de tekst.
  • Je kunt makkelijk nagaan hoeveel ruimte voor copy beschikbaar is.
  • Er is altijd content om het design mee te vullen!

Wikken en wegen over content

Vanuit de designpraktijk is het gebruik van dummytekst begrijpelijk. De tekst komt vaak op het tweede plan. Of is onderwerp van eindeloos gewik en geweeg. Dan is Lorem ipsum uiteraard een zegen. Je hoeft niet met een leeg ontwerp verder. Het helpt ook de opdrachtgever visualiseren welke informatie (lees: webtekst) nodig is.

Houd – ondanks praktische bezwaren – het doel voor ogen.

Wat wil je (opdrachtgever) met datgene dat is ontworpen? Wellicht iets verkopen? In de meeste gevallen zal gelikt contentloos webdesign weinigen rijk maken. Een ronkend plat webtekstje vult echter evenmin de knip. Het is de combinatie die het doet.

Functie volgt vorm

In een ideale wereld zou je de dummytekst zo snel mogelijk schrappen. Want je verheft het middel daarmee tot doel. Functie volgt vorm. Het design schept bijvoorbeeld ruimterestricties. Voor titels, namen, kopjes, (prijs)tabellen en tekstlengte. De dummytekst breek je waar nodig af.

Maar zo werkt het bij de échte tekst mooi niet.

Vrijwel niemand neemt een royale driezitsbank mee naar de camping. En zeker niet met het idee om die in een tweepersoons koepeltentje te douwen. Waarom zou je datzelfde dan wél doen met je website? Want dat gevaar loop je als je niet zeker weet welke content je precies op een pagina wil hebben.

Mijn tip

Integreer design en realistische content zo snel mogelijk. Dat werkt goed bij usabilitytesten. En geeft een beeld van hoe design en content elkaar aanvullen. Die aanpak doet recht aan het doel van het ontwerp. Zoals seo-overoptimalisatie webpagina’s niet relevanter maakt, verlies je met een eenzijdige designgerichte benadering ook het doel uit het oog.

Wees wijs met dummytekst.

Eigenwijs?

Dan is dit wel een speels alternatief voor die aan Cicero ontleende faketekst.

slipsum

Reacties

  1. Matthijs zegt:

    “Je kunt een design zuiver op uiterlijk beoordelen met content erin” – nou, niet helemaal. Het woordbeeld van Lorem is toch best verschillend, wij gebruiken meer stok- en staartletters in onze taal? Je design kan er met Lorem zomaar een stuk strakker uit zien dan met de echte tekst.

    “Plaatsen van dummytekst kan tijdig designprobleempjes aantonen” – nou, niet helemaal. Als je de échte tekst niet hebt, weet niet niet hoeveel ruimte je nodig hebt en kan het zijn dat een tekstschrijver om het design in stand te houden tekst onnodig lang moet maken of erger nog – in moet korten.

    “Je kunt makkelijk nagaan hoeveel ruimte voor copy beschikbaar is.” – net als de vorige; is dat relevant als je niet weet hoeveel je nodig hebt?

    “Opdrachtgevers worden bij een check niet afgeleid door de inhoud van de tekst.” – als je dan tóch dummytekst nodig hebt, vind ik het altijd een goed idee om een tekst in dezelfde taal te nemen die inhoudelijk geen link heeft met de site (het kennisgebied) van de opdrachtgever. Dan kan die daar niet moeilijk over doen, het is niet zijn tekst.

    • Jesse zegt:

      Hoi Matthijs, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens en generaliseer wellicht te makkelijk. Maar naar mijn idee ondersteunt jouw reactie mijn punt juist dat je zo snel mogelijk echte copy wilt gebruiken? En je laatste opmerking (gebruik tekst in dezelfde taal, die geen link heeft met het kennisgebied van de opdrachtgever) beschouw ik als een handige tip!