SEO-teksten schrijven voor mobiel: easy does it

Mobiele content wordt steeds belangrijker. Het gebruik van mobiele apparaten groeit immers explosief. Ons internetgedrag verandert in rap tempo mee. Smartphone, tablet, desktop of laptop, we gebruiken alles door elkaar.

Grote schermen leggen het daarbij meer en meer af tegen kleine schermen.

Ik betrap me er zelf steeds vaker op dat ik iets opzoek op mijn iPhone, terwijl mijn MacBook binnen handbereik ligt. Het kost me evenveel tijd om die laptop open te klappen en online te zijn. Liever swipe ik me een breuk op dat schermpje van negen centimeter.

En vind ik wat ik zoek.

Mobiel en SEO

Toegegeven, ik vind wat ik zoek op de sites die het voor elkaar hebben. Die mij mobiel van dienst zijn. Die hoog scoren in Google, omdat sites die geoptimaliseerd zijn voor een smartphone een streepje voor hebben in de zoekresultaten.

De rest van het aanbod leidt een anoniem bestaan op pagina 2 en verder.

Gebruikerservaring

Contentstrategen, internetmarketeers, SEO’ers, webdesigners, online tekstschrijvers, iedereen vindt zichzelf opnieuw uit. Om in dat multidevicelandschap de optimale gebruikerservaring te garanderen.

De een doet dat wat sneller dan de ander.

Mocht je nog niet overtuigd zijn, dan zegt dit overzicht genoeg.

Conclusie: mis de boot niet. Mobile first to the max. Liever vandaag nog dan morgen.

Mobiele site?

Maar als je mobiel voorop stelt in je contentstrategie, betekent dat dan ook als een dolle een mobiele website (m.sitenaam.nl) optuigen? En dus tig mobiele pagina’s schrijven die het ook maar meteen goed moeten doen in de zoekmachine?

Neuh.

De nadelen van een mobiele site

Wij passen voor dit melkkoetje en adviseren: kies voor een responsive design. Dat is een design dat zich aanpast aan de schermresolutie van het apparaat dat de bezoeker van je website gebruikt.

De voordelen van een responsive design

Natuurlijk is een responsive design niet gratis, maar het geeft je mobile first-strategie vleugels. En een vliegende start is wat veel organisaties kunnen gebruiken. Door mobiel als uitgangspunt te nemen, word je gedwongen scherpe keuzes te maken in functionaliteit en copy. Dus waar toon je wat en met welk doel?

Dat effectievere content in veel gevallen zorgt voor een betere gebruikerservaring van de desktopversie is op z’n zachtst gezegd mooi meegenomen.

Responsive design en SEO

Houd ook bij een responsive design de do’s & don’ts voor SEO-copywriting in het vizier. Profiteer daarbij van je bestaande SEO-resultaten, analyseer mobiele zoekopdrachten en pas zo nodig je SEO-strategie daarop aan.

Wedden dat je conversie stijgt?

Reacties

  1. Danny Moerkerke zegt

    Helemaal mee eens. Het is schrikbarend hoeveel gerenommeerde bedrijven een site hebben die alleen op een desktop/laptop te gebruiken is.
    De site is gewoonweg niet bruikbaar op een smartphone, je vindt maar heel moeilijk de info die je op DAT moment zoekt of je krijgt een “dumbed down” versie van de desktopsite.
    Voorbeelden: ik moest laatst in de auto snel op zoek naar een copyshop en moet dan tig sites, die nauwelijks bruikbaar zijn op een smartphone, doorploegen op zoek naar een adres.
    Of je wilt in de tram weten waar en wanneer de Sinterklaasintocht is en moet dan op alweer zo’n gebruiksonvriendelijke site een PDF van ruim 2MB (!) downloaden om achter één tijdstip te komen.
    Waarom kan ik op de site van de ING Bank op mijn iPhone niet hetzelfde krijgen als in de app? Op DAT moment wil ik mijn saldo weten en ik heb de app nog niet geactiveerd. Via de site kan ik dan mijn saldo zien maar swipe me horizontaal en vertikaal een ongeluk om alleen maar het inlogformulier in te vullen!
    Er is kortom nog heel veel werk aan de winkel…

    • Idd Danny, er is zeker nog een hoop werk aan de winkel.

      Voor banken ligt het waarschijnlijk net iets genuanceerder. Hoe veilig is inloggen op een mobiele browser als je bedenkt dat vrijwel niemand een virusscanner, firewall etc. op z’n smartphone heeft?

  2. Linda, tekstschrijver uit Dordrecht zegt

    Mooi artikel! Ik moet zelf binnenkort m’n website eens optimaliseren voor mobiel gebruik, dus vandaar mijn interesse. Bedankt!