Zakelijk bloggen: kies je wapens

Bloggen is knokken om aandacht. Krijg je die niet, dan sterf je een stille dood in de donkere krochten van internet. De strijd woedt op social media. Waardevolle content is een van de wapens. Hoe voer je die oorlog? Bekijk een aanvalsplan én de tools die je daarbij helpen.

Op social media vechten talloze bedrijven om aandacht. Jij stapt in dat strijdgewoel met je corporate blog.

Blogland

Verover schaarse aandacht

Je blog is een middel om contact te maken. Met potentiële klanten, bijvoorbeeld. Die komen niet vanzelf naar je blog. Je legt én onderhoudt contact via social media. Maar hoe, met wie en waarover?

Lukraak posten op social media is zinloos. Aandacht is schaars. Alleen content die waardevol wordt bevonden, wekt interesse. Zoek uit in welke netwerken je wilt belanden, waarmee je opvalt. Deel, reageer, converseer. Voor contact moet je wat doen.

Jouw tijd en energie zijn een echte investering. Vecht dus om die aandacht.

Je voorbereiding

Stel eerst je hoofddoel vast. Bepaal daarna je concrete aanpak. De belangrijkste vragen zijn dan:

  • welke content heeft waarde
  • voor wie
  • in welke context

Je tools

Er zijn bergen online tools die je inzicht geven in socialmediagebruik. Ik noem Followerwonk, Mentionmap, Social Search, Tweetdeck, Hootsuite en Google Analytics.
Bijvoorbeeld voor Facebook, Twitter en Google Plus.

Je aanvalsplan

Hoe zet je die socialmediatools in? Doe het stapsgewijs.

Blog aanvalsplan

1. Zoek je kanalen en je publiek
Dit is noeste arbeid. Bedenk welke socialmediakanalen je wilt benutten. Je hebt specifieke informatie nodig. Dompel je onder in een sociaal medium om te ontdekken hoe dat medium aansluit op je doelstelling. Bekijk gebruikers en hun netwerken.

Met Social Searcher (boven) doorzoek je Twitter, Facebook en Google+ tegelijk.

Met Social Searcher (boven) doorzoek je Twitter, Facebook en Google+ tegelijk. Via de eigen zoekfunctie van Pinterest en LinkedIn spot je eenvoudig interessante netwerken. In dit voorbeeld met zoektermen ‘fotografie’ en ‘Utrecht’.

2. Onderzoek activiteit rond populaire onderwerpen
Je kunt populaire onderwerpen ontdekken, verbanden tussen netwerken zien. Je kunt per gebruiker berichten bekijken. Zoek naar ‘triggers’ van activiteit, probeer te ontdekken wat een onderwerp waardevol maakt. Wat spreekt gebruikers aan?

Wie post waarover? Op welk platform? Wie heeft autoriteit? Social Searcher geeft het per zoekterm weer (boven). Met Follower Wonk kun je Twitter gericht doorzoeken.

Wie post waarover? Op welk platform? Wie heeft autoriteit? Social Searcher geeft het per zoekterm weer (boven). Met Follower Wonk kun je Twitter gericht doorzoeken.

3. Bepaal per medium je ‘verhaal’
Houd in gedachten welk doel je wilt bereiken, met welk socialmediakanaal en voor welk publiek. Gebruik de triggers die je hebt ontdekt. Die tonen welke content mensen waardevol vinden. Jij wilt je blogcontent delen. Verover je grond.

Dat lukt niet met een saaie aankondiging. Wel met een belofte, mooie foto, originele quote. Creëer waarde die de strijd om aandacht aangaat.

Je kunt populaire gebruikers per individu en platform bekijken. En verbanden tussen gebruikers en onderwerpen zien. Bijvoorbeeld op Twitter met Mentionmapp (rechts).

Je kunt populaire gebruikers per individu en platform bekijken. En verbanden tussen gebruikers en onderwerpen zien. Bijvoorbeeld op Twitter met Mentionmapp (rechts).

4. Kies een goede context
Een vrijmibo-grap tijdens werkoverleg op maandagochtend. Huilend je hart uitstorten nadat iemand in het voorbijgaan vroeg: ‘Alles goed?’ Mensen bij de tramhalte je huis te koop aanbieden. Voorbeelden van foute context.

Maak zulke vergissingen niet online. Je kunt gericht commerciële aanbiedingen doen als je inspeelt op reacties op social media. Je kunt online goed ‘luisteren’ en reageren op berichten. Bijvoorbeeld met Tweetdeck en Hootsuite.

Resultaat meten en analyseren kan bijvoorbeeld met Google Analytics of Hootsuite.

Resultaat meten en analyseren kan bijvoorbeeld met Google Analytics of Hootsuite.

Meet je resultaat
Je aanpak is geen statische keuze. Meet en stel bij. Meten doe je bijvoorbeeld met Hootsuite of Google Analytics. In de laatste kun je aparte doelen formuleren en kijken of je ze haalt. Hoeveel mensen vanuit Twitter op je blog belanden en op je contactpagina kijken, bijvoorbeeld.

Gebruik je meetresultaten om nieuwe keuzes te maken, als dat nodig is.

Doelgericht zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen geeft je veel kansen om je bedrijf goed in de markt te zetten. Realiseer je dat bloggen geld kost, net als andere vormen van marketing. Maar dat het – als je het goed doet – wel extra klanten kan opleveren.

Zet je aanval dus in:

  • op het juiste tijdstip,
  • op het juiste slagveld,
  • met de juiste wapens.

Doe je het verkeerd, dan investeer je voor niks in dure munitie.

Reacties

  1. Harry Mertens zegt:

    Mooi overzichtelijk en inhoudelijk verhaal …

  2. Dank je Harry!