Wanneer je vooral niks met social media moet doen

Aan de lopende band hoor ik het. ‘Zoek die social media op. Ga toch de dialoog aan met de consument.’ Reclame is vies, likes zijn in. We roeptoeteren elkaar allemaal na.

Onterecht.

Merken moeten sociaal, want dat schijnt het Walhalla voor groei te zijn. Sociaal is oprecht en dat vinden mensen fijn. Zorg dus maar dat je op Facebook bent, twitter je een ongeluk. Zodat je met zo veel mogelijk mensen de dialoog aan kunt gaan.

Jawel, converseren. Het liefst allemaal tegelijk én met iedereen.

Lekker sociaal
Maar eerlijk gezegd, wil ik helemaal niet met iedereen praten. En daarin ben ik echt geen uitzondering. De rillingen lopen me over de rug als ik er alleen al aan denk dat mijn hele netwerk de godganse dag maar van alles van me zou willen.

Hoe kun je dan verwachten dat mensen wel de hele dag lekker sociaal met je merk bezig zijn? Als ze de tijd al hebben, dan moeten ze je ook nog maar eens interessant vinden. En dat is maar voor weinig merken weggelegd.

Melbatoastje
Stel, je bent een melbatoastje en je hebt zin in een lekker avondje uit. Beetje gezellig kletsen en misschien zit er nog wel wat spannends in het vat. Vol verwachting ga je naar de kroeg. Maar oh jee, het is er afgeladen vol met hippe vogels. Bij de verleidelijke deodorant hangen ze aan de lippen. Het sprankelende biertje tapt onder luid gebulder de ene mop na de andere. En die coole sneaker hangt de snelle jongen uit.

Daar sta je dan als melbatoastje.

Er is alleen nog een plekje in een donker hoekje ergens achterin het café. Tussen een stil tamponnetje en een droog beschuitje. Waarmee niemand praten wil.

Zenden
Het leven is zo makkelijk nog niet als melbatoastje, wc-rol of schuurmiddel. Niemand die een praatje met je aan wil knopen. Dat is jammer, want je hebt best wat te melden. Bijvoorbeeld dat je nu nog krokanter bent. Of zachter. Of hygiënischer.

Dan kun je dus heel veel tijd en moeite steken in een kekke Facebook-pagina. Maar als het resultaat hoogstwaarschijnlijk 2 likes is – van jou en de koffiejuffrouw – kun je dat maar beter laten. We zijn nou eenmaal niet allemaal zo sociaal als Grolsch (91.000 likes) of Axe (162.000 likes).

En dus?

Moet je zorgen dat je wordt gehoord. Want als niemand met je wil praten, moet je zelf de aandacht trekken. Met leuke reclame, die mensen vermaakt. Gewoon op tv, op de radio of in de krant.

Een merk als Calvé (2.306 likes) begrijpt dat. En dan kan het zo maar gebeuren dat een pot pindakaas de Gouden Loeki wint.

Over de auteur
Gabriël Snuverink is strategy planner bij reclamebureau Alfred. Daar werkt hij aan (inter)nationale campagnes voor merken als Grolsch, Royal Club, Becel, C1000 en Allsecur. Zijn liefde voor het reclamevak bloeide op in de jaren dat hij als research director werkzaam was bij MARE Research.