Foutmeldingen: hoe je het goed doet voor meer dan 3 miljoen mensen

Een foutmelding is altijd een horde. Als het kan, help je de gebruiker daar makkelijk overheen. Maar als je het scherm niet of nauwelijks kunt zien, kan zo’n horde onneembaar worden. Accessibility Engineer Johan Huijkman (Q42) is dagelijks bezig om zulke digitale obstakels te pletten.

Je kunt als copywriter je steentje bijdragen. Voor ongeveer 300.000 mensen die niet of slecht zien. En zo’n 3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen. Wanneer doe je het goed? Dat kan lastig zijn. Lees over foutmeldingen en welke rol copy kan spelen.

Hoe je het goed doet

Huijkman: “De ene groep wil graag alleen tekstuele uitleg op het scherm. De andere heeft juist behoefte aan meer visuele ondersteuning. Ik kom er telkens achter dat iedereen z’n eigen methodes heeft om online te navigeren. Die zijn heel divers. De realiteit is dat je niet alles in één klap op kunt lossen.”

Wat je niet moet vergeten

– “Bij een foutmelding komt er wat content bij, er verschijnt iets nieuws op het scherm. Iemand die echt niets ziet, is zich daarvan niet bewust. Maar ook mensen die slechtziend zijn, zoomen vaak enorm in op een scherm. Dan staat zo’n melding buiten beeld. Dat geldt voor foutmeldingen, maar ook voor meldingen die juist aangeven of iets gelukt is.”

voorbeeld foutmelding

Wat is er ongeldig aan dit (niet) ingevulde telefoonnummer?

– “Als er staat ‘Vergeet dit niet in te vullen’, dan weet iemand die blind is niet wélk veld dat is. Staat er ‘Controleer dit, het klopt niet’, wát is er dan fout ingevuld? Je kunt uitleg specifiek voor screenreaders maken. Die zie je niet op het scherm. De screenreader kan precies vertellen waar het om gaat.”

– “Je kan die extra uitleg natuurlijk zichtbaar op het scherm zetten. Maar realiseer je wel dat er óók een grote groep gebruikers is die moeite heeft met lezen. Vanwege laaggeletterdheid of dyslexie. Of ouderen met slecht zicht. Veel tekst op een scherm maakt het voor hen niet makkelijker.”

Wat een ‘best practice’ is

Voorbeeld accessible foutmelding

Bovenin een scherm kun je direct verwijzen naar fouten.

“Je kunt bovenin het scherm een melding geven en daarin verwijzen naar de specifieke fout. Ook bij het veld zélf kun je nog een melding plaatsen. Als er iets fout gaat, kun je zorgen dat de screenreader direct na het verlaten van een veld een melding geeft: ‘Hee, dit klopt niet’.”

Bij Q42 testen ze regelmatig met ‘echte mensen’. De praktijk laat het best zien wat goed werkt. Als copywriter kun je zorgen dat je snapt hoe bijvoorbeeld screenreaders werken. En welke mogelijkheden je hebt om zo veel mogelijk gebruikers soepel door een flow te helpen.