Makelaarssites: aan een gouden draadje de bagger in

Kosten noch moeite sparen ze. Borden, folders, QR-codes, banners. Kom naar onze site, bekijk en koop dat huis! De makelaars hengelen je online binnen aan een gouden draadje. Eenmaal binnen beland je vaak in de bagger die cliché heet. Loopt u even mee?

Echt: bedenk een afgezaagde term en zoeken maar. Alsof de koper mesjokke is.
Een bloemlezing, mét vertaling:

  • Ligt gunstig ten opzichte van uitvalswegen = aan, dicht bij of bóven een drukke weg
  • Speels = onhandig
  • Upcoming = nu een achterstandswijk
  • Levendige buurt = geluidsoverlast door dronken studenten
  • Deels gerestaureerd = onaf
  • Ademt de sfeer van = ouwe zooi
  • Authentiek = elektra en overig leidingwerk vernieuwen
  • Haalt binnen buiten = kleine kamer of minuscule tuin
  • Een echte stadswijk = fiets / tuinbank / bloembak ’s avonds binnen zetten
  • Nog zelf in te delen = ernstig onaf
  • Verrassend ruime … = (waarschijnlijk) ten opzichte van de rest
  • Behoeft modernisering = nagenoeg onbewoonbaar
makelaarssites

“Stap binnen in de sfeer van de gemoedelijke jaren zestig!”

Kulcopy komt overal

Tuurlijk, ik chargeer een beetje. Maar erg ver van de realiteit zit ik niet. Dit soort kulcopy is natuurlijk niet alleen makelaarseigen, al zijn de voorbeelden overbekend. In andere branches sterft het ook van de clichés. Men neme de autobranche…

Jammer, toch? Kijk om je heen en registreer hoeveel inspanningen de gemiddelde makelaar tegenwoordig doet om op te vallen. Eigen woonmagazines, reclames op bussen, grote spandoeken met glimlachende medewerkers.

En de site als voornaamste landingsplaats.

Online onzin

Hop, je plonst als bezoeker vaak met beide voeten in online onzin. Als je de moeite neemt tekst op internet te zetten, zorg dan dat die juist, goed en origineel is.

Wie laat zich in de luren leggen door afgezaagde, lonkende copy? Vrijwel niemand. Zeker niet in combinatie met foto’s, die zijn altijd de grootste blikvanger.

Kijk naar dit prachtvoorbeeld, dat ging afgelopen week rond op Twitter en veroverde een eigen plekje op Geen Stijl.

Consumenten zijn niet achterlijk

Om welke sector het ook gaat: besteed niet alleen aandacht aan de vorm, maar ook aan de inhoud. Ofwel: de content. Met clichés kom je niet ver. De consument is kritisch, niet achterlijk.

En heb je daar hulp bij nodig? Huur dan óók daarvoor professionals in.

Tekstschrijvers bijvoorbeeld.