Online marketeer? Slaap eens in de Efteling

Twee dwingende kinderoogjes maakten dat ik instemde met een meerdaags verblijf in de Efteling. Wat móét ik daar drie dagen lang, vroeg ik me af. Ik geloof niet in sprookjes, heb een hekel aan voorgekookt pretparkvermaak en háát vakantiekampen. Toch vond ik het leuk.

Dwingende oogjes

En wat neem ik mee uit de Efteling?

  • Vergeet nooit voor wie je óók werkt

De Efteling is er voor jong én oud. Vermaken de kinderen zich, dan hebben papa en mama het eveneens leuk. Bijvoorbeeld tijd om rustig wat te drinken zonder puzzelen, voorlezen en eindeloze waaaaarom-vragen. Ze snappen het in Kaatsheuvel. En richten alles daarop in.

Staar je niet blind op je primaire doelgroep. Houd dus altijd voor ogen wat je publiek is. En houd rekening met de long tail. Wellicht biedt die eveneens veel kansen.

  • Wees eens gul

Wie kent het niet: spierpijn door het reiken naar de portemonnee. Eelt op de betaalhand. En hoe lekker is het dan om eens iets gratis te krijgen? Bijvoorbeeld de slaapmutsjes van Klaas Vaak die je in je appartement treft. Gewoon, voor niks. Zonder dat je er weer het dubbele voor moet dokken van wat je het waard vindt. Dat snappen ze bij de Efteling.

Wat ze weggeven, heb je waarschijnlijk al zes keer betaald. Tóch voelen die cadeautjes lekker. Ze hadden ze ook níet kunnen geven.

Ik vergelijk het met gratis advies, een goede tip of handige tool. Zomaar, omdat het kan. Het maakt dat je vervolgens lachend weer de knip trekt.

  • Houd je verhaal hetzelfde

Van m’n ei bij het ontbijt tot het wc-papier en de afwasborstel. Alles past in het sprookje en vertelt hetzelfde verhaal. Dat schept duidelijkheid, geeft vertrouwen en straalt verzorgdheid uit. Je kunt je pretpark nog zo sprookjesachtig maken. Zet je chagrijnige horken in het schmutzige bijbehorende vakantiepark, dan is je sprookje rap vervlogen.

SprookjesDe realiteit van de Efteling is hun sprookje.

Het is gelijk aan het belang van consistentie in (online) communicatie. Vertel overal hetzelfde verhaal. In dezelfde toon en met dezelfde woorden. Stem ook je offline communicatie af. Dat lijkt simpel, maar hoe groter de organisatie of gevarieerder het aanbod, des te moeilijker dat is.

  • Maak iedere centimeter leuk

De attracties liggen ver uiteen, maar de wandeling is geen straf. Zoeken is niet echt nodig. De weg wordt duidelijk aangeven. En doordat die route ook aangenaam is, ervaar je de tocht niet als vervelend. Je weet waar je bent en daardoor voel je je thuis.

Trek een parallel met usability van een site. Je mocht soms willen dat die net zo logisch was als de weg van het Sprookjesbos naar de Python.

Denk aan een online registratie- of aankoopproces. Op sommige sites een ware straf. Maar verloopt zoiets supergesmeerd, dan levert dat een verpletterend goede ervaring op. Bijvoorbeeld door goed advies met proactive chat.

  • Wees gerust commercieel

Net terug thuis, de slaapmutsjes van Klaas Vaak liggen nog niets eens op de kinderbedjes. Maar de aantrekkelijke vervolgaanbieding staat al in de mail: 25% korting op de volgende reservering.Eftelingaanbod

Niet uniek, wel slim. Mij vallen de bedrijven op die lekker snel inspelen op je bezoek of aankoop.

Ik ontvang nog steeds verbazend veel saaie, onregelmatige nieuwsbrieven. Zonder echte actualiteitswaarde en consistentie. En zonder directe link naar mij. Bijvoorbeeld gebaseerd op een eerdere aankoop. Gemiste kansen.

Geef me gerust het gevoel dat ik een speciaal voordeeltje kan behalen. Daar zijn velen gevoelig voor.

Voor je het weet, slaap ik weer wat nachtjes in de Efteling.