De rijke Engelse taal heeft de beleefdheidsvorm overboord gegooid. Wij hebben hem nog wel. Gelukkig maar, al was het alleen maar omdat we er niet over uitgepraat raken. Hoe spreek jíj je lezers online aan?
Overgaan op online tutoyeren is voor veel bedrijven een angstig avontuur. Een reiswinkel, oké. Maar een advocatenkantoor? En al die oude, rijke mensen dan die afhaken?
Afstand
Jezelf laten vousvoyeren impliceert afstand. Dat is heel goed. Voor de leraar, die rust wil in zijn klas. Voor de koning, die het sprookje levend wil houden.
Overheid
De overheid zegt netjes ‘u’ tegen ons. Uitstekend. Iets onpersoonlijkers dan de overheid bestaat bijna niet. Een toestemming voor het aanleggen van een stadstuintje, het verwerpen van een bezwaar tegen een belastingaanslag: ga alsjeblieft niet joviaal doen.
Als je boos wordt, kun je de overheid bellen. Consequent ‘u’ zeggen, voorkomt dat het gesprek uit de hand loopt.
Bedrijfsleven
Grote bedrijven als verzekeraars en banken zijn ook erg onpersoonlijk, hoezeer ze soms hun best ook doen om dat niet te zijn. Toch zeggen ze bijna allemaal ‘u’ tegen ons. Want niemand wil de Ikea onder de banken zijn. Maar waarom eigenlijk niet?
En jij?
Jij wilt vast een persoonlijke band met je klant. Overal tutoyeren dus, misschien zelfs aan de balie. Hoe reageert je doelgroep als je online overschakelt van ‘u’ naar ‘jij’? Grofweg vier mogelijkheden, aflopend gesorteerd op kwantiteit:
1. Gewone mensen
Gewone mensen in Nederland tutoyeren elkaar echt bijna altijd en overal. Bij de Media Markt, die vreemd genoeg nog steeds ‘u’ tegen ons schreeuwt. Maar ook bij een gewone advocaat, al duurt dat misschien even. Die mensen denken: hèhè, ze gaan eindelijk normaal doen, daar op die site.
2. Actieve plussers
Die babyboomers blijven ons maar angst aanjagen. Ze eten ons pensioen op. Ze pikken als overjarige en gefortuneerde zzp’ers nog steeds onze baantjes in. Maar maak je geen zorgen over de aanspreekvorm. Babyboomers glimmen als je ze tutoyeert. Want waarom zouden ze zich oud voelen? Ze bruisen van leven.
3. Formeel opgevoede lieden zonder neiging tot rebellie
Sommige mensen schrikken even als iets anders gebeurt dan ze gewend zijn. Maar dat geeft niet. Als je goed bent, blijven ze gewoon bij je kopen. Want ook tegen jou zullen ze zo gauw niet rebelleren.
4. Oud geld met gevoel voor protocol
Oud geld houdt van traditie. Vousvoyeren dus, deze eerbiedwaardige doelgroep. Maar dan gewoon tijdens persoonlijk contact. Want die mensen krijgen de platvloerse teksten op jouw site toch niet te lezen. Ze laten hun assistent regelrecht de directeur of hun persoonlijke adviseur bellen. Of anders bel jij ze. En vervolgens leg je ze in de watten met een mooie brunch.
Van ‘u’ naar ‘jij’: do’s en don’ts
- Niet vragen wat de lezer wil. Dat is een veelgemaakte fout. Van Steve Jobs hebben we nu toch wel geleerd dat de klant het heerlijk vindt om niet te kiezen. Hij wil iets goeds voorgeschoteld krijgen.
- Niet uitleggen waarom je van vousvoyeren bent overgestapt naar tutoyeren. Want daar gaat je gezag. In één keer.
- Niet denken dat je er bent door alle beleefdheidsvormen te vervangen. Je teksten hebben nieuw elan nodig en een ander ritme.
- Bij twijfel: testen.
- Bij lichte twijfel: doen. Dan ben je de concurrentie vóór.
Lekker stukje Jan!
Heerlijk stuk! Ik ben zelf nog niet overgestapt, was eerlijk gezegd nog aan het twijfelen. De twijfel is na het lezen van dit blog wel verdwenen 🙂
Dankjewel Linda. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat jouw lezers zich geschoffeerd voelen door de jij-vorm. Veel succes ermee!