6 quick wins voor het schrijven van superstrakke zakelijke blogs


Zal ik eens een open deur intrappen? Een zakelijk blog is iets anders dan een persbericht, nieuwsitem, achtergrondartikel, onderzoeksverslag of productpagina.

Maar wat is het dan wel?

Een goed blog houdt het midden tussen een speech en een gesprek met je beste vriend(in). Dus:

  • Maak het persoonlijk
  • Richt je direct tot de lezer
  • Gebruik spreektaal en houd het luchtig
  • Focus en wees concreet
  • Structureer en sta open voor weerwoord

Quick win 1: maak het persoonlijk
Schrijf zo veel mogelijk vanuit jezelf. Daarnaast houden mensen van verhalen, hoe kort die ook zijn. Dus niks leuker dan een blog openen met iets dat je zelf hebt meegemaakt of bezighoudt.

Do’s:

  • ik-vorm
  • noem gebeurtenissen of voorbeelden waarmee mensen zich kunnen identificeren

Quick win 2: richt je direct tot de lezer
Zonder ‘u’ of passieve zinsconstructies is de afstand weg: je bent in gesprek, je staat naast de lezer. ‘Je’ en ‘jij’ is geen enkel probleem, overdrijf het alleen niet.

Het richten tot de lezer begint al bij de titel. Die leest vrijwel niemand als eerste boven de blog zelf. Wel op de homepage van je bedrijf, onder ‘related posts’, op Twitter, Facebook of in een nieuwsbrief.

Zorg dat de titel spannend is, nieuwsgierig maakt. Dat de lezer als het ware niets anders kan dan erop klikken.
Daarna volgt de eerste zin. Die laat de lezer bij voorkeur even op het verkeerde been staan. Prikkel om ‘m verder te laten lezen.

Do’s:

  • tutoyeer, maar met mate (zorg dat het niet te popiejopie wordt)
  • maak een titel waarop je blik blijft hangen
  • prikkel met een krachtige, stellige, verrassende of ontregelende eerste zin

Quick win 3: gebruik spreektaal en houd het luchtig
Je bent op een blog in gesprek met je lezers. Als je je beste vriend(in) buiten jouw branche tips geeft, iets uitlegt of ergens warm voor maakt, gebruik je dan jargon en moeilijke woorden? Verlies je je in abstracties? Tangconstructies? Ellenlange bijzinnen. Nee, je verplaatst je in hem of haar en je praat… uh… normaal.

Anders landt het niet.

Spreektaal is iets anders dan straattaal of kromtaal. Met spreektaal bedoel ik: stap af van onnodig ingewikkeld doen.

Dan wordt het van zware content vanzelf luchtige content. Snackable. Daar is nog een trucje voor: saus de opmaak niet dicht met betonblokken aan alinea’s.

Do’s:


  • vermijd formeel taalgebruik, jargon, abstracte woorden en passieve zinsconstructies
  • schrijf zoals je zou praten tegen iemand die je mag (empathisch zonder klef te doen)En gebruik:
  • korte alinea’s, soms maar van één zin of één woord
  • heel veel witruimte
  • aansprekende tussenkopjes voor houvast (men scant)
  • bulletlists
  • beeld, beeld en nog eens beeld én laat je tekst daarmee samenhangen

Quick win 4: focus en wees concreet

Dat gaat het eenvoudigst als je eerst de titel bedenkt en dan pas je blog schrijft. Het dwingt je om zo concreet mogelijk te worden. Je moet immers antwoord geven op hetgeen je belooft in de titel. Anders laat je lezers onbevredigd achter.

En zie je ze de volgende keer niet meer terug.

Do’s:


  • Focus op één helder onderwerp of vraagstuk en geef daar antwoord op
  • Schrijf zuinig: bedenk wat je wil zeggen en zeg dat dan
  • Ga niet onnodig uitweiden of zitten herhalen, schrap al het overbodige
  • Gebruik relevante voorbeelden en werk ze helder uit
  • Wees stellig, dus geen ‘misschien’, ‘waarschijnlijk’, ‘mogelijk’, ‘eventueel’, etc. en sloop het hulpwerkwoord ‘kunnen’.

Quick win 5: structureer en sta open voor weerwoord

Lezers scannen, zeker op internet. Dat doe je zelf ook. Zelden lees je een tekst van A tot Z. Geef mensen dus houvast via aansprekende tussenkopjes. Of zoals ik hier doe, door te werken met ‘quick wins’ en die te nummeren.

Je werkt in een blog ergens naartoe. Je geeft antwoord, inzicht, richting. Alléén daarom neemt iemand de tijd om het te lezen. Wijk daar dus niet vanaf. Zorg dat er een kop en staart aan zit.

En net als in een echt gesprek sta je open voor weerwoord, andere of aanvullende inzichten. Sluit daarom bijvoorbeeld af met een open vraag.

Do’s:

  • Zorg voor een heldere structuur
  • Eindig met een pointe, met iets waarmee de lezer tevreden verdergaat
  • Nodig uit tot interactie

Quick win 6: neem de tijd

Schrijven is geen wiskunde, wel logisch nadenken.

Een tekst leest pas echt lekker weg als de gekozen woorden en zinsbouw zodanig gehusseld zijn dat er een goed ritme in zit. Vergelijk het met dictie en timing in een speech. Dat vereist talent en oefening.

Lees je blog eens hardop en pas aan waar het stokt. Neem de tijd om je tekst bij te schaven, net zolang tot het grauwe middelmaat van je concurrenten overstijgt.

If you have it, flaunt it
Bepaal de niche waar jij je expertise kan laten gelden. Word de autoriteit (voor zover je het niet al bent) en blog ook met die instelling.

Als je regelmatig blogt, bouw je vanzelf een band met je lezers op. Beetje voor beetje, blog voor blog.

Dit slaagt alleen door een goede analyse van de behoeften van je publiek. En door dáárop aan te sluiten. Met als doel: content bieden waar je (potentiële) klanten echt wat aan hebben. Zodat zij steeds meer en meer betrokken raken bij je merk.

Mis ik een quick win?