Het is misschien wel de vreemdste afkorting aller tijden: blog. Afgeleid van weblog. Een internetfenomeen dat niet meer weg te denken is. We bloggen steeds meer en steeds gevarieerder.
Maar hoe is het bloggen eigenlijk ontstaan? En wanneer?
Flowtown heeft er een fraaie infographic aan gewijd. Goed en wel beginnend bij Justin Hall, die afgelopen zondag 19 jaar geleden geschiedenis schreef met het online zetten van Justin’s Links From The Underground. Een gids met links die Hall al snel omvormde tot een site waarop hij zijn dagelijkse bezigheden beschreef.
De New York Times noemde hem niet voor niets the Founding Father of Personal Blogging.
Weblog
De term ‘weblog’ wordt toegeschreven aan John Barger, waarna Peter Merholz het zou hebben afgekort tot ‘blog’. Uit pure luiheid, naar ’t schijnt. Omdat het woord anders niet paste in de sidebar van z’n website.
In de jaren erna neemt het bloggen een grote vlucht. Allerlei smaken duiken op. Van reisblog tot politiek blog, van techblog tot modeblog. Niet zelden met een gigantische hoeveelheid vaste bezoekers. Wat weer leidt tot lucratieve verdienmodellen.
Wat? Valt er iets te verdienen?
Zakelijk bloggen
Bedrijven worden wakker en krijgen het blog in het vizier. Blogs zijn immers aantrekkelijk om te lezen. En inderdaad, als je het als bedrijf goed aanpakt, kun je met een blog een hoop bereiken. Tussen al die heilige salespagina’s kun je met een zakelijk blog:
- zorgen voor meer transparantie
- een betere interactie creëren met klanten
- directer inspelen op het zoekgedrag van prospects
- gemakkelijker tips en achtergronden een plek geven
Inmiddels is het blog een vaste waarde binnen menig contentmarketingstrategie. Houden zo.