Waarom je met contentmarketing meer bereikt

Vraag aan tien zelfbenoemde marketinggoeroes wat contentmarketing is en je krijgt tien verschillende antwoorden. Ook de oneliners die het principe bejubelen of juist bekritiseren, zijn niet van de lucht.

  • “Contentmarketing is het nieuwe SEO”
  • “Reclame is uit, contentmarketing is in”
  • “Contentmarketing: oude wijn in nieuwe vaten”

Wij zijn eruit: contentmarketing is here to stay. En mocht het er altijd al geweest zijn, dan is het nu belangrijker dan ooit. Kwestie van logisch nadenken.

Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is het creëren en delen van waardevolle en relevante content via alle beschikbare media-uitingen. Met als doel potentiële en ‘slapende’ klanten te veranderen in betrokken klanten. Het is content waar (potentiële) klanten wijzer van worden, waar ze echt wat aan hebben. Maar wel altijd nauw verbonden met de producten of diensten die je verkoopt.

Resultaat: mensen leren je bedrijf beter kennen, gaan je leuk vinden en vertrouwen. Op termijn veranderen je producten of diensten in warme broodjes. Zonder dat de smaak zal vervelen.

Op termijn? Dus niet nu, direct, meteen?

Nee, het kan best even duren voordat je als bedrijf een (groot) publiek hebt opgebouwd dat geïnteresseerd is en zich betrokken voelt.

Publiek? Dus geen consumenten die producten of diensten afnemen?

Nee, dit is een benaderingswijze van (potentiële) klanten die anders is dan marketeers gewoonlijk gewend zijn.

Verschil
Het grootste verschil met ‘gewone’ marketing is dat het minder plat is. Geen koop-nu’s, extra-voordeligs en nu-nog-lekkerders. Geen productgerichte content. Maar handige tips, interessante achtergrondinformatie en opvallende video’s die blijven hangen. Content dus die iemands houding ten opzichte van een bedrijf positief verandert. En dit weet vast te houden.

Niet de focus op die ene aantrekkelijke actie, waarmee je aan de voorkant een x-aantal klanten wint. Terwijl aan de achterkant evenzoveel klanten weglopen. Op zoek naar weer een ander voordeeltje van weer een ander bedrijf.

Perspectief beïnvloeden
Branding blijft belangrijk: het beïnvloeden van het perspectief van het publiek op een merk. Contentmarketing doet dit ook. Zij het een kwartslag gedraaid. Alles is bij contentmarketing gericht op betrokkenheid.

Dit kan alleen door vanuit je (potentiële) klanten te denken. Vandaar de meer journalistieke benadering: wie is ons publiek en welk consistent verhaal vertellen we? Waar willen ze meer over weten? Wat boeit ze? Wat beweegt ze? Niet: wat zullen we onze klanten nu weer door hun strot schuiven?

Onweerstaanbare content
Bedenk waar jouw publiek zich bevindt. Zet daarbij het hele arsenaal aan relevante media-uitingen in: zakelijke blogs (op de eigen site én die van andere organisaties), persberichten, online video’s, magazines, infographics, commercials, nieuwsbrieven, enzovoorts. En kom met onweerstaanbare content.

Hierin zit de crux van contentmarketing.

Je kunt waanzinnig originele Facebookcampagnes bedenken of prachtige online video’s maken. Het moet niet alleen je publiek bereiken, maar ook iemand raken of positief verrassen. Dan pas wordt jouw content gedeeld, waardoor je publiek groeit. Of moeten we iemand nog de kracht van sociale media uitleggen?

Autoriteit groeit
Groeit je publiek, dan groeit ook de autoriteit van je bedrijf. En daar gaat het om. Dat kan alleen met betrokken klanten. Het duurt even voordat je ze hebt. Voordat ze inzien dat wat je via al die kanalen vertelt meerwaarde heeft. Maar dan is contentmarketing uiterst effectief. De kosten voor een lead gaan drastisch omlaag, de ROI omhoog.

Dit droomscenario ligt voor elke marketeer binnen handbereik.