Handleiding: hoe laat ik mobiele kansen liggen?

Zoek met de Funda-app op je iPhone en tref onder de zoekresultaten een advertentie. Best een leuke plek om gevonden te worden, lijkt me. Verbazend genoeg zie ik daar veel sites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Je zou denken dat menig makelaar daar juist in deze tijd op gespitst is. Of dat álle tekstschrijvers hun klanten adviseren om rekening te houden met mobiel.

Maar goed, misschien zag ik voornamelijk sites van hardleerse lieden die geen tekstschrijver inhuren. En kennelijk niet nadenken over de mogelijkheden voor mobiele conversie. Sta je met een advertentie op een superplek, is je site niet te lezen. Dat is de beste manier om mobiele kansen te laten liggen. Investeren in optimalisatie voor mobiel loont absoluut. Denk dan natuurlijk ook aan de content, niet alleen aan het design.

Waarom optimaliseren voor mobiel?
Onderstaande infographic geeft een berg redenen om snel die site mobiel-vriendelijk te maken. Overkoepelend:

  • het aantal smartphones stijgt nog steeds
  • internetgebruik via mobiel verdringt desktop
  • een mobiele site verleidt vaker tot conversie

De infographic van KISSmetrics geeft een mooi beeld van stijgende mobiele conversiekansen per branche. Wellicht doen de Nederlandse makelaars in 2013 ook mee met de ‘mobile mania’. Dan levert zo’n advertentie in de Funda-app vast meer op.

belang-optimalisatie mobiele website