5 tips om goede mobiele copy te schrijven

Zal ik eens een open copy-deur intrappen? Vooruit. Op mobiele devices en mobiele sites is weinig plek voor content. Ga als copywriter dus slim om met de ruimte die je hebt. 5 tips voor mobiel schrijven voor tekstschrijvers.

Een groot deel van mobiele content schaar ik gemakshalve onder short copy. Vooral functionele teksten, zoals:

• Menutitels
• Links
• Meldteksten
• Bulletlists

Gezond verstand gebruiken
Zijn er gulden regels voor mobiele copy? Vooral gezond verstand gebruiken, lijkt me. Toch 5 voorbeelden waarmee een copywriter uit de voeten kan. Laten we het vooral kort houden…

Schrijf kernachtig
1) Schrap alle overbodige onderdelen van een zin. Nee, voor desktop-copy schreven we al geen eindeloze lappen letterbrij. Maar de schermgrootte van smartphones en tablets dwingt de copywriter nóg kernachtiger te schrijven.

Voorbeeld

Niet: Hier kunt u de aangeboden woningen uit ons bestand bekijken.

Maar wel: Bekijk ons woningaanbod

Schrap hulwerkwoorden
2) Probeer actieve zinnen zonder hulpwerkwoorden te maken. Eigenlijk is dat een tip die geldt voor álle teksten, mobiel of niet. Kill de kunnens, wordens en hebbens.

Voorbeeld

Niet: Je hebt geen kopzorgen meer en kunt rustig met vakantie gaan!

Maar wel: Ga zorgeloos op vakantie!

Gebruik tussenkopjes
3) Die maken scannen makkelijker. Herhaal dan niet dezelfde tekst in de eerste zin onder het kopje, maar laat die tekst doorlopen. Dat scheelt je weer ruimte.

Voorbeeld
Tussenkopje: Schrijven voor mobiel

Niet: Als je schrijft voor mobiel…

Maar wel: Daarbij moet je…

Maak scanbare opsommingen
4) In een bullet list schrijf je vaak makkelijker met actieve zinnen. En ze zijn eenvoudig leesbaar op smartphones en tablets.

Voorbeeld
Niet: Op dit voorbeeld krijgt u in december 5% korting op het aankoopbedrag. Ook als u kiest voor de (kosteloze) uitgestelde betaling. U bent het eerste jaar gratis verzekerd voor de dagwaarde van het voorbeeld.

Maar wel:
– in december 5% korting op aankoopbedrag
– uitgestelde betaling zonder kosten mogelijk
– gratis 1e jaar verzekerd (voor dagwaarde)

Schrijf gebiedend
5) Durf ook activerend, instruerend of gebiedend te schrijven. Al klinkt het soms minder aardig, de ‘usability’ is het belangrijkst. Lieve copy die te lang is, daar heb je niets aan.

Voorbeeld

Niet: U kunt een product selecteren en bevestigen met ‘OK’. U krijgt dan van ons een e-mail met een bevestigingslink. Als u op de link in het mailbericht klikt, is uw keuze bevestigd.

Maar wel: Selecteer het gewenste product en kies ‘OK’. Per e-mail krijgt u een bevestigingslink. Klik op de link om te bevestigen.

Reageer
Andere mening? Andere tip? Deel ‘m, ben ik blij mee.