Schrijven voor mobiel in 3 stappen

Mobiel blijft bezig met een opmars. Het aantal bezitters van een smartphone groeit, het aantal apps stijgt, mobiele conversie neemt toe. Als copywriter schrijf je steeds vaker voor mobiel. Apps en mobiele sites hebben content nodig. Maar schaarse ruimte dwingt tot keuzes.

Een groot content-aanbod voor desktop en allerlei devices zet aan tot optimaal gebruik van beperkte ruimte. Hoe ga je daar als copywriter mee om? Bepaal in 3 stappen wat je schrijft of schrapt:

1) Bedenk eerst: wát komt iemand op deze plek doen? Dat is de kernactiviteit.

2) Bekijk daarna welke informatie nodig is om die actie uit te voeren. In principe zou al het andere dus weg kunnen.

3) Richt je als laatste op een strakke formulering van de resterende tekst.

Tip: ken het hele proces
Blijf juist als copywriter kritisch. Kijk met de ogen van een klant of gebruiker. Kan die ene zin niet weg? Is een kopje echt nodig? Zorg daarbij dat je niet naar één paginadesign kijkt, maar ken het hele proces. Dan kun je pas lekker snoeien en comprimeren. Je voorkomt bijvoorbeeld herhaling en brengt samenhang in de content.

Het belangrijkste advies zit dus niet in de tekst, maar in de content-keuzes. Wélke content krijgt een plek in de app of op de mobiele site? Wat willen we ermee? Natuurlijk zijn ontwikkelaars geen domme jongens. Die realiseren zich best dat die strenge keuzes voor content gemaakt moeten worden. En hebben juist voor een app of mobiele site een weldoordachte contentstrategie. Hoop je.

Slim streng blijven
Als tekstschrijver mag je ook nog best een strenge blik op het gehele design werpen. Zonder door te schieten, uiteraard. Je hebt bar weinig ruimte voor copy. Dat mag jij als copywriter oplossen. Moeten al die functionaliteiten echt een plek krijgen? Staat er toch nog onnodige info in het design? Verdwijnen knellende frontend-contentproblemen wellicht door een backend-oplossing?

Werk als het even kan in nauw overleg met de ontwikkelaars. Dan voorkom je dat je met je contentvoorstel wordt teruggefloten door nijdige designers.

Heb je opmerkingen, aanvullingen of andere ideeën over dit onderwerp? Ik ben blij als je ze deelt!