Hoe krijg je 1.000.000 views op YouTube binnen ‘n maand? En wat levert dat op? Mark Buissink weet het. Lees zijn tips voor optimalisatie van je YouTube-kanaal. RTL en Berlijn hingen al bij hem aan de lijn.
Tips voor meer views op YouTube
- 1. Bedenk een goede titel, beschrijving en tags.
- 2. Als je een eigen YouTube-kanaal hebt, maak dan een trailer over jezelf.
- 3. Zorg voor een call to action naar homepagina van het YouTube-kanaal. Verleid daar tot abonneren.
- 4. Post vaak.
- 5. Maak afspeellijsten om kijkers vast te houden. Kijktijd is belangrijker dan aantal views.
- 6. Gebruik keywords ook in de voice-over van video. Daarvan maakt YouTube automatisch een transcript. Keywords die je opgeeft, moeten dus wel in je voice-over voorkomen.
- 7. Maak een aantrekkelijke thumbnail, dat is een mini-banner.
- 8. Probeer interactie met volgers te starten.
En wat doet Buissink eigenlijk op YouTube?
Hij pakt speelgoed uit.
Ja, je leest het goed.
Pakt s p e e l g o e d uit.
Het is zo simpel als het klinkt. Pak speelgoed uit, becommentarieer het en speel ermee. Pakkend muziekje eronder. Massa´s kinderen kijken vervolgens smachtend naar al dat nieuwe speelgoed. Van surprise-eieren tot glitterklei.
Voor jonge kinderen is kijken naar spelen, eigenlijk bijna zelf spelen. Dat is in een notendop de theorie achter het succes. Of dat klopt? Daarover kun je twisten. Een feit: uitpakvideo’s scoren.
Family Toys Collector, zo heet het YouTube-kanaal van Buissink. Hij is ongeveer een jaar bezig en maakte ruim honderd uitpakfilmpjes.
Wat bracht het hem?
- Het RTL-programma Editie NL interviewde hem over het fenomeen ‘uitpakfilmpje’. In Dit Was Het Nieuws werd het item ook besproken.
- Het Berlijnse YouTube-artiestenbureau Divimove zocht contact. Ze helpen succesvolle YouTubers met advies en optimalisatie, Enzo Knol bijvoorbeeld. Buissink is met Divimove in onderhandeling.
- Hij sloot een deal met spellenfabrikanten Ravensburger en Hasbro. “Ik koop nog veel speelgoed zelf. Ons huis lijkt net Bart Smit.”
- Zijn grootste hit (“het Hello Kitty-speelhuis”) is al bijna 500.000 keer gezien. “Niet te verklaren dat succes.”
En het geld?
Buissink kan van de opbrengst maandelijks riant naar de snackbar. “Het levert me geen bergen dollars op. Je krijgt geld voor advertenties op de pagina. Maar daar gaan weer allerlei fee’s van af. Ik ben er ook niet mee gestart vanwege de opbrengst.”
Hoe verzin je het?
“Papa, kun je verrassings-ei schrijven?”
Met die vraag begon het. Buissink: “Mijn oudste dochter Roos keek op de iPad naar Amerikaanse uitpakfilmpjes. Ze kon zelf nog geen zoekwoorden intikken.” Buissink werkt als online marketeer en werd meteen gegrepen door zo’n internethype.
“Ik wilde zelf wel een filmpje maken”, vertelt hij. Hij had de smaak snel te pakken. “In het begin dacht ik: ‘Wauw, al vijftig views!’ Dat stijgende aantal views geeft een kick. Ik wilde weten wat werkt, daarom ging ik door.”
Wereldwijd kijkers
Zijn YouTube-kanaal trekt inmiddels zo’n 35.000 views per dag. Met kijkers uit meer dan 190 landen.
De top 4: Nederland, Taiwan, Amerika en België.
Buissink vertaalt zijn voice-over: “In Engels, Chinees, Portugees en Russisch. Dat zijn belangrijke talen. En een vertaling met Google Translate is goed genoeg.” Met de ondertitelfunctie van YouTube kunnen kijkers zijn voice-over volgen.
Hoe optimaliseer je?
Voor veel kinderen spreekt hij waarschijnlijk koeterwaals. Wat hij zegt, doet er niet toe. Het gaat om het speelgoed, zijn rustige stem en een toegankelijk muziekje.
Buissink merkte dat muziek onder de video een gunstig effect op de views had. Optimaliseren loont, hij let ook altijd goed op de keywords die hij gebruikt.
Hij heeft een kritisch publiek. Dus over interactie heeft Buissink niet te klagen.
“O wee als ik de naam Olaf uit Frozen verkeerd schrijf. Of niet duidelijk vertel dat je klei-koekjes niet echt kan eten. Dan wordt direct gepost: ‘Mijn kleine zusje kijkt ook!’.”