Het schrijven van SEO-teksten is geen rocket science. Maar omdat ons vaak om advies wordt gevraagd, waaruit blijkt dat parate kennis ontbreekt, heb ik 5 veel gemaakte fouten bij SEO-teksten schrijven op een rijtje gezet.
Zodat jij die fouten in ieder geval niet hoeft te maken.
1. Over-optimalisatie
Niet het beste Nederlands, maar de term over-optimalisatie is sinds de Panda-update van Google iets waar elke SEO-tekstschrijver op bedacht moet zijn.
Op basis van een zoekwoordanalyse fiets je een bepaald zoekwoord keurig in de kop (h1) en browsertitel (title). Enthousiast doe je dat ook nog eens om de 10 à 20 woorden in de tekst.
Ai.
Dat laatste is om 2 redenen niet slim:
- Google kan de pagina beoordelen als spam. Zeker als de website meer van dat soort pagina’s bevat die volgepropt zijn met zoekwoorden.
- Er is voor de bezoeker van de pagina geen doorkomen aan.
Oplossing: houd de zoekwoorddichtheid in je tekst onder de 2% en maak vooral gebruik van synoniemen en aanverwante termen.
2. Alleen maar schrijven voor Google
Webteksten worden vluchtig gelezen. Dat betekent niet dat je geen zorg aan je online copy hoeft te besteden. Goede webteksten stralen kwaliteit uit. Hoe verzorgder je online communicatie, des te groter de kans dat je product of dienst wordt afgenomen.
Vermijd daarom krom Nederlands, ook al ‘dwingt’ een zoekterm je daartoe.
Oplossing: besteed aandacht aan je webteksten en houd daarbij in de eerste plaats de bezoeker voor ogen. En dan pas de zoekmachine. Je pagina’s zijn immers ook zonder Google te raadplegen.
3. De pagina mist een doel
Deze hangt nauw samen met de vorige fout: uit een SEO-analyse kan blijken dat je bijvoorbeeld op bepaalde long-tail-termen weinig concurrentie hebt met potentieel veel verkeer.
Prachtig.
Maar wat doe je als ze op de betreffende pagina landen? Begin je wat in het wilde weg te babbelen over product X of dienst Y?
Mist een tekst conversiegerichtheid, dan verdien je je investering in een SEO-copywriter moeilijk terug. Alleen maar verkeer naar je site trekken zonder doel heeft geen zin.
Oplossing: bedenk vooraf goed wat je met een SEO-pagina wil en schrijf daar naartoe. Een knoertgrote call-to-action-button of telefoonnummer wil ook helpen.
4. Geen geoptimaliseerde meta-description
Alles doe je goed: je bent spaarzaam met de zoekwoorden, schrijft een aantrekkelijke tekst en verleidt je bezoekers.
Maar je vergeet de meta-description.
Het gebeurt nog zo veel. Pagina’s die goed ranken, maar geen meta-description hebben die bezoekers verleidt op het zoekresultaat te klikken. Vergelijk het met een rommelige etalage. Daar loop je toch ook aan voorbij?
Oplossing: lees deze ijzersterke tips voor magnetische meta-descriptions.
5. Energie verspillen aan keyword-meta-tags
Onlangs vroeg iemand me voor een second-opinion bij het beoordelen van een opleidingstraject voor webredacteuren binnen een groot bedrijf.
Ook SEO kwam aan bod. Een van de aandachtspunten was het belang van keyword-meta-tags. Het stond er echt. En dat terwijl Google hier al sinds 1985 niet meer op let.
Het is niet echt een grove fout, want het schaadt immers niet. Maar begint iemand over deze meta-tags?
Oplossing: rustig doorademen en vriendelijk glimlachen.