Schrijven voor Google is een trucje. Iedereen kan het leren. Zonder dure workshops. Hoewel? Een beetje ervaring als tekstschrijver kan geen kwaad.
On-page-SEO beslaat alles waar je als online tekstschrijver direct invloed op hebt. Al het andere – de techniek van een website, de SEO-strategie, linkbuilding – heb je als (ingehuurde) tekstschrijver zelf niet of nauwelijks in de hand. Verwerk je de on-page rankingfactoren goed? Dan lever je een belangrijke bijdrage aan het verkrijgen van goede posities binnen Google.
Maar laten we niet overdrijven.
Masters of the Universe
Google houdt van content. Of beter gezegd: relevante content. Liefst ook niet te weinig. Vanaf zo’n 250-300 woorden begint Google een tekst aardig te vinden. De inmiddels gevleugelde uitspraak Content is King klinkt als muziek in onze oren. Maar als content koning is, dan zijn de inkomende links naar je website Masters of the Universe.
Hoe meer inkomende links, des te groter de autoriteit die Google aan een website toedicht. Dit is van doorslaggevend belang bij het ranken van pagina’s binnen de zoekresultaten van Google.
Gouden stijlregel
Knoop als (beginnend) SEO-copywriter een gouden stijlregel goed in je oren:
Schrijf! Niet! Voor! Google! Maar! Schrijf! Altijd! Voor! De! Bezoeker!
Het is de bezoeker van een website die jouw tekst leest. En er vervolgens iets mee moet of doet. Optimalisatie van je teksten voor de zoekmachine is prima, maar kijk uit voor over-optimalisatie. Daarbij leest een over-geoptimaliseerde tekst ook gewoon niet prettig.
Natuurlijk is het belangrijk om de rankingfactoren als SEO-copywriter serieus te nemen en dus zo goed mogelijk toe te passen. Maar niet ten koste van alles. Leesbaarheid is cruciaal. Een goede tekst zal beter gewaardeerd worden door lezers. Met één klik wordt je pagina gedeeld via sociale netwerken als Twitter, Google+ of LinkedIn. En laat Google nu net meer en meer inzetten op social search.
Zoekwoorden verwerken
Terug naar de dagelijkse praktijk van een SEO-copywriter. Doel van vrijwel alle opdrachten die je krijgt, is het met beleid verwerken van relevante zoekwoorden. Hierop moet de betreffende pagina immers gevonden worden. Houd hierbij het volgende in de smiezen:
– Zorg voor een zoekwoordratio van 2%
– Zorg voor spreiding van het zoekwoord in de tekst
– Verwerk het zoekwoord in tussenkopjes en eventueel bulletlists
– Gebruik synoniemen, meervoud en vervoegingen van het zoekwoord
– Plaats het zoekwoord (zover mogelijk voorin) de kop en de title
Kop en title
De kop van een online tekst (in HTML-termen: de H1) en de title (of voluit in HTML: title tag) zijn binnen on-page-SEO de grootste klappen die je kunt uitdelen. Ontbreekt hierin het zoekwoord? Dan mist Google 2 uiterste belangrijke indicatoren, waarmee de zoekmachine snel kan zien waar de pagina overgaat. Maak die daarom zo uniek mogelijk ten opzichte van de rest van de website.
Er zijn nog heel wat contentmanagementsystemen, waarin de title tag de gekozen H1 opvolgt. Toch is het prettig als je die 2 factoren apart kunt invoeren. Zodat je een title tag – indien gewenst – net even wat scherper kunt toespitsen op de potentiële bezoekers die jouw pagina in de zoekresultaten van Google aantreffen.
Duplicate content
Zijn er 2 webpagina’s die vrijwel over hetzelfde gaan? Zorg dan dat je deze teksten uniek maakt. Herschrijf ze en geef elke pagina een afwijkende kop (H1) en title. Zo voorkom je duplicate content. En zal Google beide pagina’s met evenveel egards behandelen en zonder problemen kunnen indexeren. In plaats van één te ‘negeren’.
Last but not least: de snippet
Okay, je hebt nu aan alles gedacht wat betreft on-page-SEO. Vergeet dan niet de kers op de taart: de snippet.