IJzersterke tips voor magnetische meta-descriptions

De meta-description is een pitch. Een pitch op de resultatenpagina van de zoekmachine. In 110 tot 140 karakters. Waar je potentiële bezoekers verleidt om een webpagina te bezoeken. Een goed geschreven meta-description werkt als een magneet.

De kwaliteit van een meta-description is bepalend voor de click-trough-rate (ctr). Het is short-copy in optima forma. Waar veel eer aan te behalen valt als tekstschrijver. Al doet de praktijk anders vermoeden. Nog maar al te vaak wordt deze tekst over het hoofd gezien.

Zonde.

Kans
Besteed je zorg aan de meta-description, dan kan dat een zeer gunstig effect hebben op de ctr. En daar wordt elk opdrachtgever blij van. Van online marketeer tot de klusjesman-die-iets-met-internet-doet. Meer verkeer leidt vaak tot meer omzet.

Laat deze kans dus niet onbenut.

Tip 1: beschouw het als een mini-advertentie
Waarom zou je bij AdWords-copy elk woordje wikken en wegen (en testen) en voor de snippet niet? Geef mensen een reden om te klikken:

  • Maak elke meta-description uniek.
  • Prikkel de nieuwsgierigheid.
  • Focus op een voordeel.
  • Zet aan tot actie.
  • Overtuig!
Een niet geoptimaliseerde snippet.

Een niet geoptimaliseerde meta-description.

Een goede meta-description. Overigens wel fijn dat het aanbod 'online' te bekijken is, dus dat je vanaf Google niet landt in een papieren vakantiegids. ;-)

Een goede meta-description.
Overigens wel fijn dat het aanbod ‘online’ te bekijken is, dus dat je vanaf Google niet landt in een papieren vakantiegids. 😉

Tip 3: verplaats je in iemand die zoekt
Of je nu je sleutels zoekt, een nieuwe spijkerbroek of een freelance SEO-copywriter: als je iets zoekt, wil je het ook altijd vinden. Dat klinkt logisch. En dat is het ook.

Neem daarom het zoekwoord 1 of 2 keer in je meta-description op als de pagina daarvoor is geoptimaliseerd.

De zoekmachine toont het gebruikte zoekwoord automatisch vetgedrukt. Dat valt dus al lekker op. En je komt hiermee direct tegemoet aan de behoefte van de (be)zoeker.

De Belastingdienst helpt je al in de meta-description een heel eind op weg.

De Belastingdienst helpt je al in de meta-description een heel eind op weg.

Tip 4: focus op een voordeel
We zijn constant op zoek naar voordeeltjes. Dat hoeft niet altijd een financieel voordeel te zijn. Ook als iets direct kan, vrijblijvend, eenvoudig, handig, online te regelen is. Van het kopen van een product tot informatie die iemand verder helpt. Of het nu antwoord op een vraag is of uitleg over een gemeentelijke bepaling.

Paar voordelen en een dikke vette call-to-action. Kort en krachtig. Zo simpel, zo effectief.

Paar voordelen en een dikke vette call-to-action. Kort en krachtig. Zo simpel, zo effectief.

Tip 5: zet aan tot actie
Trek de zoeker je website in. Doe dit dwingend. Gebruik bij voorkeur een imperatief in de laatste zin van je meta-description. Denk aan:

  • Doe nu de bladiebla-check.
  • Profiteer direct van de voordelen.
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan.
  • Lees het complete overzicht aan/van…
  • Vergelijk alle vliegtickets.
  • Boek eenvoudig uw vlucht.
  • Maak eenvoudig een afspraak.
De top 3 voor 'energie vergelijken' op een rij. Nummer 1 is niet ingevuld, nummer 2 knalt er enkel voordelen in, nummer 3 maakt een combi met wel 3 call-to-actions (als dat niet overtuigt...)

De top 3 voor ‘energie vergelijken’: nummer 1 is niet ingevuld, nummer 2 knalt er enkel voordelen in, nummer 3 maakt een combi en sluit af met 3 (!) call-to-actions.

Tip 6: gebruik de naam van een sterk merk (optioneel)
Soms is het slim om het merk terug te laten komen in de meta-description, maar dat is wel afhankelijk van de naamsbekendheid van de organisatie. Doe het alleen bij een sterk merk. Zelf vind ik het zonde van de ruimte als het merk ook al in de title zichtbaar is.

Tip 7: laat de meta-description leeg (optioneel)
Huh? Ja, je leest het goed. Richt de pagina zich op meerdere long-tail-termen? Dan kun je ervoor kiezen om de meta-description niet in te vullen. De zoekmachine genereert er dan zelf een met de gebruikte zoekterm erin. Die is wel relevant(er), maar niet altijd even overtuigend.

Handige tool
Tot slot nog deze Snippet Optimizer. Je bootst hiermee heel eenvoudig na hoe een snippet (waaronder de meta-description) eruit komt te zien in Google. Geen must, wel handig.

Maar zo kan het dus ook.

Maar zo kan het dus ook.

Reacties

  1. Thomas Frenkiel zegt

    Goed artikel! De meeste tips kende ik al wel, maar bijvoorbeeld gebruik van merknamen is een tip die ik niet kende en wel kan waarderen. Gebruik ‘m nu ook voor een klant.
    Je artikel kan trouwens een stuk sterker worden als je een paar voorbeelden toevoegt, gewoon printscreens van de SERP snippet optimizer van SEO mofo, of echt uit de SERP.

    En over Tip 3. Wat vind je van de meta description beginnen met een vraag? Dus: ‘Bent u op zoek naar babykleding? U vindt een ruim assortiment babykleding bij Babietjes.nl. Veel aanbiedingen, dus bestel nu!’

    Ik maak hiervan vaak gebruik in artikelen en webteksten, maar nog niet in meta’s.. Weet niet of het sterk is, wat is jouw visie?

    • Bedankt voor je reactie, Thomas!

      Beginnen met een vraag is zeker niet verkeerd. Vooral vragen die potentiële bezoekers met “ja” zullen beantwoorden, lokken uit tot verder lezen. Zoals in jouw voorbeeld. Maar ik zou wel een beetje uitkijken met al te veel open deuren. Natuurlijk is iemand “op zoek”, anders gebruikt ie Google niet! 😉 Je kan overwegen om in plaats daarvan nog een vette usp te noemen. Het zijn maar 155 karakters, dus elke letter telt.

      Goede tip om een aantal voorbeelden op te nemen!

  2. Thomas Frenkiel zegt

    Bedankt voor je reactie Olivier 🙂