Verhalen zijn verleidelijk. Dus gebruik je ze om je doel te bereiken. Om de wereld te verbeteren, bijvoorbeeld. Om te groeien als mens. Of om je bedrijf aan te prijzen. Dankzij www ligt de wereld aan je voeten.
Iemand iets door de strot duwen, dat werkt niet meer. Want de mensen willen meegesleept worden en betrokken raken. Ze willen verhalen, geen specificaties.
Wat is ‘online storytelling’?
Online storytelling is veel meer dan online een verhaal vertellen. Je wilt met dat verhaal een doel bereiken. Zonder dat de lezer of kijker direct in de gaten heeft wat dat doel nu eigenlijk is. Dus vóór het zover is, heb je hem al te pakken. En gaat hij verder met je mee.
Voorbeeld 1: de wereld verbeteren
Wil jij de wereld verbeteren? Waarschijnlijk wil je hooguit dat de wereld beter wordt. Want om dat nou helemaal zelf te doen… Maar dankzij facebook en twitter zijn we machtiger geworden dan we denken.
Een prachtig en nogal overtuigend voorbeeld gaat over Joseph Kony. Dat is de grootste schurk op aarde die nog vrij rondloopt, ergens in Oeganda. Amerika wilde er aanvankelijk niks aan doen, want het heeft geen belangen in Oeganda. Toch maken Amerikaanse militairen inmiddels jacht op de man. Dankzij deze Kony-story.
Voorbeeld 2: groeien als mens
Wat interesseert ons andermans zelfontplooiing? Niets, tenzij we hem kennen. En dan kom je ineens het verhaal tegen van de volmaakt onbekende Jonathan Harris, die zijn paniek overwint.
Voorbeeld 3: je bedrijf aanprijzen
Je bedrijf of merk aanprijzen, dat kan natuurlijk ook. Zoals in de campagne ‘Journey to Nowhere’ van Meltin’Pot. Compleet met blogs en ‘dagboekfragmenten’ op facebook. Dat bedrijf produceert spijkerbroeken, maar je merkt er in het filmpje niets van. Mocht ik in de winkel voor de keus staan, dan wist ik het wel.
De tekstschrijver
De tekstschrijver komt er in alle voorbeelden nogal bekaaid af. Want we zien alleen maar beeld. Maar geen zorgen, de tekstschrijver maakte altijd al zijn eigen verhaal. In één of twee zinnen. Het verhaal draagt de boodschap, zo weten wij.
‘U kijkt in uw achteruitkijkspiegel. En u ziet ineens de caravan niet meer. Wat nu?’ De lezer is meegetrokken in een verhaaltje, hoe absurd ook. Gezin gaat na weken voorbereiding op vakantie, alles klopt, kinderen op de achterbank en dan ineens… Die reisverzekering verkoopt vervolgens als een trein.
1. Storytelling: de kracht van het verhaal
2. Weet jij wat online storytelling is?
3. Hierdoor is storytelling zo effectief
4. Vertellen wij verhalen of schrijven we teksten?