Ben jij een zakelijk blogwonder? Stel jezelf 4 vragen

Contentmarketing is een toverterm. Vaak in één adem met ‘blog’ genoemd. Zakelijk bloggen is een uitstekende manier om verse content te plaatsen, gevonden te worden en gespreksonderwerp te zijn. Maar of je ermee moet beginnen? Stel jezelf eerst vier vragen.

1 Wat wil ik bereiken?

Blog je als hobby over bijvoorbeeld hoogstamfruit of smalspoortreinen, dan is ervaringen delen met andere liefhebbers een uitstekend doel. Wil je zakelijk bloggen? Gaat je blog over je bedrijf? Content alleen levert je geen extra omzet op.

Content creëren is geen doel, content is een middel

Meer naamsbekendheid zorgt mogelijk wel voor meer klanten en omzet. Een betere doelstelling is dus:

  • content creëren die gelezen en gedeeld wordt door groep X, potentieel geïnteresseerd in product Y.

Als je bedenkt waar en wanneer je blogpost gelezen en gedeeld zou kunnen worden, geef je jezelf nog meer richting. Door wie wil je gelezen worden, wie wil je verleiden tot een reactie? Vollediger is:

  • content creëren die groep X prikkelt, verleidt tot conversatie en interactie. Om op plek Z bekendheid te genereren voor product Y.

Vraag je ook af wanneer je doel bereikt is. Kun je iets meten? Bedenk dan vooraf wat en hoe.

corporate blogBekijk het blog van KLM eens. Hun doelstelling verwoorden ze zo:

“Through this blog we want to share our world. With behind the scenes stories about air travel, our destinations, services our people and their work. KLM blog is here to inform and inspire you.”

Duizenden likes
Ze nodigen mensen uit om reiservaringen te delen. Dat werkt. Er wordt veel gepost, gedeeld en gereageerd. Dat draagt bij aan een transparant, positief imago van KLM. En leidt zo wellicht tot nieuwe klanten.

slimme blogpost Een post over een KLM-Twitterreactie in straattaal kreeg deze maand op Facebook duizenden likes. Waar gaat die blogpost eigenlijk over? Klantgerichte communicatie van KLM.

2 Waarover ga ik bloggen?

Je bepaalt een onderwerp, maar is bloggen wel de moeite waard? Zijn er al duizend bloggers die meer naam, meer content en meer volgers hebben?

Afhankelijk van je doel, is het misschien beter om níet te bloggen. Het kan zinvoller zijn om invloedrijke bloggers te benaderen met het verzoek om aandacht te besteden aan jouw bedrijf, product of dienst.

Kies je niche
Ga je wel zelf starten? Baken je onderwerp goed af, scherp het aan, kies eventueel een niche. Zo maak je je blog relevant en uniek.

Kijk hoe ‘Good Beer Hunting’ werkt, een blog over kleine bierbrouwerijen. En ondertussen veelbekeken etalage voor het bedrijf van de eigenaar. slim bierblog

Hij ontwerpt, fotografeert, heeft een studio en webshop. Zijn blog laat zien wat ´ie kan (mooi fotograferen bijvoorbeeld) en bezorgt hem aandacht.

3 Hoe ga ik het doen?

Hoe positioneer je je, welk imago draag je uit?

  • Wens je een sportieve, artistieke, grootzakelijke, ecologische of muzikale uitstraling? Kortom: bedenk in welke hoek je jezelf plaatst en welke kansen die biedt.

kies invalshoek blog
Bij Starbucks kun je duidelijk zien welke kant ze op willen. Het gaat over lekkere koffie én verantwoord ondernemen.

 

Hoe past je blog in andere bedrijfsactiviteiten?

  • Wellicht ben je aanwezig op congressen, vernieuw je je producten, steun je bepaalde doelen, krijg je nieuwe klanten of klussen. Op je blog kun je erover berichten en je organisatie profileren. Misschien zet die mogelijkheid je juist aan tot extra activiteiten.

Hoe gaat je blog een bijdrage leveren aan sales?

  • Neeee, het gaat niet om verdienmodellen. Het gaat om boeiende content. Maar als je wat aan een blog over wilt houden, zorg dan dat je je zaken op orde hebt. Bijvoorbeeld goede sharefuncties, duidelijke call to action en constante monitoring van reacties.

Call to action blog Deloitte
Deloitte plaatst de contactpersonen naast de blogpost. Dat maakt contact opnemen wel érg makkelijk.

4 Past dit bij mij?

Het belangrijkste: gaat het je alleen om stijgende sales of heb je echt wat te vertellen?

Wat je ook doet, denk in ieder geval niet vanuit je eigen dienst of product. Verplaats je in de mensen die je blog lezen, verzorg content die lezers aanspreekt.

Corporate blogging
Regelmatig posten is een vereiste. Maar saaie berichtjes en gerecycled nieuws worden slecht gelezen. Je kunt natuurlijk professionals in corporate blogging inhuren.

Zie je het toch niet 100% zitten? Begin er dan niet aan. Doe iets anders.

Nog inspiratie nodig? Bekijk wat voorbeelden.

Blog Starbucks Idea    EU Rail blog    Red Bull Blog