Contentmarketing: verkopen zonder verkooppraatje

Steeds meer bedrijven zien het licht. Ze steken meer en meer geld in contentmarketing. Maar om wat voor content gaat het eigenlijk? En welke rol speelt de tekstschrijver hierin?

Een cruciale. Let maar op.

Contentmarketing in ’t kort
Er zwerven nogal wat definities rond van wat contentmarketing precies is. Ik hou het bij:

  • 1. Het publiceren van waardevolle en relevante content.
  • 2. Via alle mediamiddelen die een bedrijf tot zijn beschikking heeft.
  • 3. Om van nieuwe en bestaande klanten betrokken klanten te maken.

Het is content waar je als klant wijzer van wordt. Inhoudelijk verbonden met de producten of diensten die je als bedrijf levert, maarrr… zonder dat je ze direct probeert te verkopen.

Contentmarketing: Michelin Gids

De eerste editie van de Michelin Gids (1900).

Niet nieuw
Meer dan honderd jaar geleden bracht bandenfabrikant Michelin de inmiddels wereldberoemde rode Michelin Gids uit. Je weet wel, die van die sterren die aan restaurants worden toegewezen. De jaarlijkse uitgave bevat ook informatie over hotels en bezienswaardigheden. Reuze handig dus als je met de auto op reis gaat.

(Maar een handleiding om een band te vervangen, vind je er niet in.)

Schreeuwen
Met contentmarketing kies je als bedrijf voor een andere benaderingswijze van klanten. Traditionele marketing is nogal plat: een product of dienst wordt direct aan de man gebracht. Via campagnes met voordelen, incentives en call-to-actions die om aandacht schreeuwen.

Bij contentmarketing draait het om handige tips, geschikte achtergrondinformatie, interessante video’s, online tools die inzicht bieden. Kortom, om content waar je als klant echt wat aan hebt.

Stap verder
Via contentmarketing zorg je ervoor dat de houding van mensen ten opzichte van een bedrijf positief verandert. Blijvend verandert. Waar bedrijven via branding het perspectief op een merk weten te beïnvloeden, daar kun je met contentmarketing een essentiële stap verder gaan: betrokkenheid creëren.

Slaag je daarin? Dan zullen producten en diensten er op den duur ingaan als zoete koek. Telkens weer. De loyale klant is een feit.

Denken vanuit je klanten
Met contentmarketing stap je dus af van de focus op die ene aantrekkelijke actie, waarmee je aan de voorkant wat zieltjes wint. Terwijl aan de achterkant evenzoveel klanten weglopen. Op zoek naar weer een andere aanbieding van weer een ander bedrijf.

Loyale klanten creëer je door permanent vanuit de klant te denken. Een strategie die vraagt om een journalistieke benadering. Waarbij je klanten eerder beschouwt als publiek en vragen centraal staan als:

  • Wat boeit ze?
  • Wat beweegt ze?
  • Waar willen ze meer over weten?
  • Welk consistent verhaal vertellen we?

En dus niet: wat zullen we onze klanten nu weer eens in de maag splitsen?

Lange adem
Zonder rotsvast vertrouwen in je gekozen strategie is contentmarketing gedoemd te mislukken. Het kan namelijk best even duren voordat je als bedrijf een substantieel publiek hebt opgebouwd dat geïnteresseerd is en zich betrokken voelt.

Een lange adem is dus vereist. Evenals het nauwkeurig in kaart brengen van de behoeften van je publiek. Zijn die eenmaal helder? Dan kunnen alle relevante media-uitingen ingezet worden. Zoals:

  • corporate blogs
  • artikelen op sites van derden
  • white papers
  • commercials
  • nieuwsbrieven
  • online video’s
  • magazines
  • infographics

Onweerstaanbare content
De strategie staat of valt bij het bedenken én maken van onweerstaanbare content. Vorm en inhoud moeten een klant positief weten te verrassen. Alleen zo zal die klant veranderen in een ambassadeur van je merk.

De rol van de tekstschrijver
Commerciële tekstschrijvers zetten lezers aan tot een bepaald handelen. Long copy, short copy, micro copy, in welke vorm je het ook giet, de lezer moet je overtuigen. Dan pas koopt hij je product, meldt zich aan, schrijft zich in, stort geld, kiest voor een dienst, enzovoorts.

Conversie is daarbij het credo.

Bij contentmarketing gaat het niet om de handeling, maar om de houding van de lezer. Als tekstschrijver ben je direct verantwoordelijk voor het positief beïnvloeden ervan. Iemands houding verandert niet van de een op de andere dag. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Aan tekstschrijvers de schone taak hierin niet te verzaken.

De loyaliteit van de klant staat op het spel.