De 4 schrijfstijlen die elke tekstschrijver moet beheersen

Tekstschrijvers zijn van alle markten thuis. Naar eigen zeggen, tenminste. Hoe vertel je overtuigend dat je kan schrijven?

Jij zit met een paar mensen aan tafel die jouw cv voor hun neus hebben liggen. Annette, José en Dimitri heten ze. Ja inderdaad, je bent aan het solliciteren. Zet die mensen verbaal naar je hand. Zodat je straks weer kunt schrijven.

Van welke markten thuis?
Annette vraagt welke schrijfstijlen je beheerst. Als ze dat niet doet, verleid haar dan om die vraag te stellen. En deel vervolgens mee dat je zowel informatief als instructief kunt schrijven. Dat je commercieel maar ook wervend schrijven volledig in de vingers hebt. Dat maakt indruk.

“Wat is het verschil?”, is ongetwijfeld haar volgende vraag. “Laten we de camera’s van Canon als voorbeeld nemen”, zeg je dan.

En je legt uit:

1. Informatief: Canon maakt camera’s
‘Veel mensen denken bij Canon aan printers en andere kantoorapparatuur. Die maakt Canon ook. Maar 70% van het budget voor research gaat naar fotografie. Naar lenzen. En vooral naar camera’s. Want daar is het bedrijf mee begonnen en groot mee geworden.’

2. Instructief: zó werkt een camera van Canon
Instructieve teksten kom je tegen in faq’s en handleidingen. Ze worden vaak verward met informatieve. Het verschil is dat instructieve teksten veel strakker zijn. Je kunt je geen frivoliteiten of verborgen boodschappen permitteren. De lezer is de baas. Hij wil weten hoe de autofocus werkt en niet waarom die zo handig is.

3. Commercieel: Canon maakt geweldige camera’s
‘Samen met concurrent Nikon staat Canon eenzaam aan de top. Maar Canon loopt altijd een half jaar vóór. Misschien zijn de camera’s van Canon daardoor iets duurder dan die van Nikon. Maar dat is een bewuste keuze. Canon neemt graag het risico van de remmende voorsprong. Omdat de kracht van innovatie altijd sterker is dan die van de rem.’

4. Wervend: koop een camera van Canon
Wervende teksten worden vaak verward met commerciële. Het verschil is dat je nu echt aan het inpalmen bent. Jij bent de baas. Trek de lezer met een pakkend verhaaltje de tekst binnen. Vertel dat de meeste topfotografen Canon prefereren. En leid hem met zachte hand naar de actieknop.

Pleit beslist
Annette kijkt je een tijdje aan, niet zonder bewondering. Daarna heeft ze kort en veelbetekenend oogcontact met José en Dimitri.

Even later fiets je fluitend naar huis.