Dit zijn de grootste copyblunders die je niet op je website wilt maken

Iedereen kan Word opstarten. En iedereen kan mailen, het liefst de hele dag door. Het geeft sommigen al snel het idee dat ze digitaal de nodige ervaring hebben als het op schrijven aankomt.



Dus ja, waarom niet zélf die webpagina schrijven?

Een woordje hier, een woordje daar. Lekker dichtsauzen die handel. En dan live zetten, nooit meer naar omkijken en je na een half jaar afvragen waarom je bezoekers zo weinig aanvragen of waarom klanten toch zo veel bellen met vragen over dat specifieke product of proces.

Geeft niks, ieder zijn vak. Maar blijf je volharden in het zelf doen, voorkom dan in ieder geval de volgende 3 blunders, zodat het tenminste nog ergens op lijkt.

Blunder 1: onlinecopy beschouwen als offlinecopy
De meeste teksten lezen we online niet voor ons plezier. Productpagina’s, aanvraagprocessen, mission statements, het zijn teksten die de meeste mensen met maar weinig aandacht tot zich nemen.

Hoe complexer een product of dienst, des te kritischer je bent op wat je wel én niet opschrijft.

En op hoe het geheel oogt.

In een split-second bepalen je bezoekers of ze ook maar iets van je webtekst willen lezen. Dat gebeurt alleen als je je webpagina luchtig houdt, als je de content laat ademen.

Ademen? Ja, zo bijvoorbeeld:

  • Wissel iets minder korte alinea’s af met ultrakorte.
  • Plaats afbeeldingen of video’s die de tekst onderbreken.
  • Gebruik ook eens bulletlists als je geen usp’s of stappenplan opdreunt.

En om razendsnel te kunnen scannen:

  • Schrijf tussenkopjes waaruit direct duidelijk wordt wat er te ‘halen’ valt in de alinea eronder.
  • Benut de eerste zin van de alinea optimaal. De rest van de alinea geldt meer als toelichting op de eerste zin.

Blunder 2: webteksten zijn wollig geformuleerd
Kort en krachtig formuleren, daar draait het om. Om tot de essentie te komen, moet je durven schrappen. Daar gaat vaak de meeste tijd in zitten.

Niks schrapt zo snel en fijn als overbodige formuleringen. Van bijzinnen die alleen maar in de weg staan tot woordjes waarmee de onzekerheid in je tekst sluipt. Wees alert op woorden als:

  • Eventueel
  • Misschien
  • Mogelijk
  • Waarschijnlijk
  • Zo nodig

Ze ondermijnen namelijk een krachtige formulering en luiden veelal de o zo dodelijke bla-bla in.

(Toegegeven, dat geldt ook voor offlinecopy – met uitzondering van het geëmmer in relatiemagazines).

Soms schieten onlinecopywriters nog wel eens te ver door in hun hang naar efficiënte webteksten. Schrijf gerust functioneel, maar wees geen robot en blaf je lezers niet af.

Het is belangrijk dat je je als tekstschrijver inleeft in je doelgroep, maar overdrijf het niet.

Blunder 3: webteksten zijn onpersoonlijk
Je wilt koste wat kost de aandacht van je lezer vasthouden. Richt je daarom ook tot hem, wees direct.

Het maakt niet uit welke schrijfstijl je hanteert. Stel de bezoeker voorop. Letterlijk. Begin je zinnen met ‘je’ of ‘u’. De bezoeker van je website voelt zich persoonlijk aangesproken. Dat geeft je een psychologisch voordeel.

Ga maar na bij welke tekst jij je het meest aangesproken voelt:

a. “Het pakket wordt binnen 2 werkdagen thuisgestuurd.”
b. “Wij sturen het pakket binnen 2 werkdagen toe.”
c. “Je krijgt het pakket binnen 2 werkdagen thuisgestuurd.”

Kortom
Het is de wijze van aanspreken, het kordate formuleren en het toegankelijk indelen van een webtekst die ervoor zorgen dat een proces of propositie überhaupt ooit kans van slagen heeft.

Succes!