Als online tekstschrijver houd je altijd de zoekmachine in het achterhoofd. Niet alleen wat betreft het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten, maar ook als het gaat om de finishing touch: de snippet. De wat?
Een snippet is een korte weergave van een webpagina in de zoekresultaten. Lange tijd bestond de snippet uit 3 vaste onderdelen:
– Title (of: browsertitel), de kop van de snippet (maximaal 70 karakters)
– Metadescription, de korte omschrijving (maximaal 155 karakters)
– URL, het webadres van de pagina
Ga zorgvuldig met een snippet om
Beschouw een snippet als een gratis advertentieruimte. Te vaak geven bedrijven veel geld uit aan de betaalde advertenties is Google (SEA). Terwijl ze op dezelfde zoekwoorden best goed ranken in de organische zoekresultaten zonder dat er over de metadescription is nagedacht. Zonde.
Op de metadescription heb je als online tekstschrijver direct invloed.
De title en de kop van een pagina (in HTML: H1) zijn in contentmanagementsystemen vaak los van elkaar te bepalen. Op die manier kun je als tekstschrijver zorgen voor een relevante kop van de pagina. En kun je de title indien nodig wat meer laten aansluiten op het zoekgedrag van potentiële bezoekers in Google.
Rankingfactoren
De title en H1-kop zijn erg belangrijke rankingfactoren voor Google. Probeer ze zoveel mogelijk hetzelfde op te bouwen. Het liefst met het belangrijkste zoekwoord zoveel mogelijk voorin.
Heb je de title optimaal benut? En de metadescription zo goed mogelijk ingevuld? Dan zal er zeer waarschijnlijk eerder op het zoekresultaat geklikt worden (hogere CTR). Hoewel dit natuurlijk afhankelijk blijft van de ranking en concurrentie. In ieder geval kan men nu beter bepalen of jouw geschreven webpagina relevant genoeg is om te bezoeken.
Maar er is meer om op te vallen.
Rich snippets
Google geeft websites steeds meer mogelijkheden om hun snippets in de zoekresultaten te verrijken met extra informatie. Een veel voorkomende verrijking van de snippet is het gebruik van de gele sterren. Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen. Deze zijn gekoppeld aan recensies of beoordelingen over een product of dienst op een webpagina.
Naast de visuele weergave van recensies of beoordelingen via sterren zijn er nog andere manieren voor het verrijken van een snippet. Zoals beknopte informatie over:
– Bedrijven en organisaties
– Evenementen
– Muziek
– Personen
– Producten
– Recepten
Meer hierover vind je in Google Webmaster Tools.
Ontwikkelingen
Google wil zoekmachinegebruikers steeds beter inzicht geven in wat een webpagina te bieden heeft. Zonder dat je op een zoekresultaat hoeft te klikken. Dit kan alleen met gedetailleerde informatie die verder gaat dan een title en metadescription.
Wat dat betreft zijn rich snippets een interessante ontwikkeling. En dus goed om in de gaten te houden. Vooral omdat nog niet elke verrijking door iedere website is omarmd. Hier liggen dus kansen om op te vallen op de zoekresultatenpagina.
Google over rich snippets
De zoekmachinegigant zegt zelf over de rich snippets: “Als Google de inhoud op uw pagina’s begrijpt, kunnen we rich snippets maken. In de rich snippet voor een receptpagina kunnen bijvoorbeeld de totale bereidingstijd, een foto en de beoordeling van het recept worden weergegeven. In de rich snippet voor een restaurant kunnen recensies en de prijzen worden weergegeven. En in de rich snippet voor een muziekalbum kunnen de nummers worden vermeld, evenals links om elk nummer af te spelen. Deze rich snippets helpen gebruikers te bepalen of uw site relevant is voor hun zoekopdracht en kunnen leiden tot meer klikken naar uw pagina’s.”