Als je een verhaal vertelt, hangen de toehoorders aan je lip. Als je een weldoordachte Powerpoint-sheet laat zien en die voorleest, hoopt zelfs de meest gemotiveerde deelnemer aan de bijeenkomst dat het gelijk de laatste is. Hoe komt dat eigenlijk? Waarom is storytelling zo effectief?
Wij mensen zijn verslaafd aan verhalen. Die appelleren aan onze emoties. Een droge opsomming doet dat niet.
Onze hersenen en storytelling
Wij hebben twee hersenhelften, een linker en een rechter. Links huist de ratio, rechts is het domein van de emotie en de associatie. De emotie motiveert ons meer dan de ratio. Wetenschappers hebben dat aangetoond met hersenscans.
Bij het horen, lezen of zien van een verhaal raken allerlei hersencentra aan de rechterkant geactiveerd. Maar als iemand jou de stelling van Pythagoras uitlegt, gaat er links in je bovenkamer hooguit een enkel lampje branden.
De boodschap
Bij een verhaal voelen mensen zich moeiteloos betrokken. Zij zijn de koning, zij zijn het arme meisje, zij zijn de redder in de nood. Meegesleept als ze zijn. Nadenken is niet nodig. Dus laten wij onze boodschap dragen door het verhaal. Dat onthouden mensen. Dat maakt indruk. Dat vertellen ze door.
Wat levert storytelling op?
Alleen een op geld beluste barbaar stelt zo’n vraag. Maar wij begrijpen je. De mens is van nature een achterdochtig wezen. Maar goed ook, anders waren we allang uitgestorven. Met een verhaal doorbreek je die verdediging. Je nestelt jouw boodschap in het brein van de weerloze. Op een onweerstaanbare manier waar iedereen plezier van heeft.
1. Storytelling: de kracht van het verhaal
2. Weet jij wat online storytelling is?
3. Hierdoor is storytelling zo effectief
4. Vertellen wij verhalen of schrijven we teksten?