Verhalen zijn verleidelijk. Dus gebruiken we ze om ons publiek te vermaken, ons hachje te redden of om geld mee te verdienen.
Iedereen luistert graag naar een verhaal. Het is concreet en het dringt zich niet op. Dus kun je er van alles mee bereiken.
Publiek vermaken
De man met het hoogste woord in de kroeg heeft de lachers en de luisteraars op zijn hand. Geheel belangeloos vermorste creativiteit, volgens sommigen. Maar iedereen heeft wél een leuke avond gehad. En een paar een leuke nacht.
Hachje redden
Er was eens een koning die door zijn vrouw bedrogen was. Deze vorst zon op wraak op de andere sekse. Elke dag liet hij een maagd aanrukken. Daar trouwde hij dan mee en op de ochtend na de huwelijksnacht liet hij haar executeren.
Op een gegeven moment was een zekere Scheherazade de klos. Zij wilde niet dood en daarom vertelde ze de koning na de liefdesdaad een verhaal. Het verhaal had een vervolg en dat vervolg wilde de koning ook horen. Dus schortte hij de executie op. 1001 nachten en ettelijke kinderen later was hij inmiddels van haar gaan houden. En leefden ze nog lang en gelukkig.
Geld verdienen
Een leraar brengt met een verhaal zijn boodschap over. Soms is hij net een cabaretier, hoewel hij voor zijn kunsten een stuk minder betaald krijgt. Ook bedrijven beginnen de kracht van het verhaal in de gaten te krijgen.
We weten niet wat John de Wolf mankeert, maar in dat Amsterdamse ziekenhuis wordt hij vast niet beter. Ditzo probeert het met een verhaal. Net als Telfort, waar een gevallen zakenman zich blijmoedig door de crisis slaat. Wat wordt de volgende beproeving? Onze sympathie is in elk geval gewekt, evenals onze nieuwsgierigheid. Niet voor niks waren beide commercials genomineerd voor de Gouden Loekie. John de Wolf heeft hem zelfs gewonnen.
Online storytelling: ook geld verdienen
Online storytelling gaat een stap verder. Dat is geld verdienen zonder dat het lijkt op geld verdienen. Het is mensen boeien met een verhaal en appelleren aan hun emoties. “Vet, zo wil ik er ook uitzien!” “Wat knap, hoe dat arme meisje zich door het leven slaat. Hoe lukt haar dat?”
Haast terloops laat je intussen je eigen beeldmerk zien en zorg je voor een onweerstaanbare associatie.
1. Storytelling: de kracht van het verhaal
2. Weet jij wat online storytelling is?
3. Hierdoor is storytelling zo effectief
4. Vertellen wij verhalen of schrijven we teksten?