Zet in twee stappen mobiel op één

Mobile first, responsive design, multidevice. Het zijn ronkende kreten, maar wat betekenen ze voor de copywriter? Of voor de opdrachtgevers van die tekstschrijver? Kort gezegd: denk goed na over wat je biedt. Kijk éérst naar inhoud, dan pas naar vorm.

Zet met twee simpele stappen mobiel op één. Verhef het middel nooit tot doel, maar bekijk waarom je dat zou willen.

Personal computing daalt

Populariteit van ‘personal computing’ is tanende, illustreert Luke Wroblewski .

Twee stappen naar mobile first

  • Onderzoek wat klanten doen (of zouden moeten doen)
  • Ontwerp mobiele flows: snoei content, comprimeer copy

Niet voor de sier, voor conversie

Deze strategie zet een mobiel device op de eerste plaats. De smartphone of tablet wordt leidend in de online communicatie. Welke content (en dus copy) daarop verschijnt, bepaalt de content op de laptop of desktop.

Kijk eens goed naar je klanten. Gaat het om mobile first, dan sleept menigeen daar direct designers bij. Terwijl je eigenlijk eerst goed moet nadenken over de betekenis van mobile first. Over het fundament van het design.

Een multidevice-strategie ontwikkelen, responsive design toepassen; je doet het niet voor de sier maar voor conversie.

Onderzoek:

  • Wat komen je klanten online doen?
  • Welke rol speelt mobiel daarin?
  • Welke toptaken verrichten ze precies?
  • Of welke taken zouden ze moeten verrichten op je site?

Onderzoek dat zo mogelijk zowel kwantitatief als kwalitatief. Bedenk dat een blik in je webstatistieken natuurlijk niet zegt wat gebruikers wellicht zouden willen doen op je site. Of wat ze verwachten. Ze tonen alleen welke pagina’s gebruikers bezoeken, niet wat ze missen.

De volgende stap

Na onderzoek uitgangspunten en toptaken gedefinieerd? Keuzes gemaakt? De uitkomst hoeft niet altijd te leiden tot mobile first. Blijf kritisch. Daarin heb je ook als copywriter een rol.

De customer journey moet mobiel zeker vlot verlopen. De tekstschrijver is een van de reisleiders.

Mobiele content

Een goede tip

Kijk met de ogen van een klant of gebruiker. Zorg daarbij dat je niet naar één paginadesign kijkt, maar ken het hele proces. Dan kun je pas snoeien en comprimeren. Je voorkomt bijvoorbeeld herhaling en brengt samenhang in de content.

De rol van de tekstschrijver is dus groter dan tekstschrijven. En de kers op de taart? Zorgen voor goede mobiele teksten natuurlijk.

Reacties

  1. Eric Hondius-Mesman zegt:

    Om het belang nog even te benadrukken: 15% omzetverhoging is mogelijk. Zie Emerce; http://www.emerce.nl/nieuws/nederlandse-mcommercemarkt-stijgt-tot-11-miljard-euro-2017

  2. Alex Julien zegt:

    Leuke site, interessante artikelen. Leest lekker weg 🙂