Hoe je webteksten bereidt als een masterchef

Tuurlijk, een broodje hamburger of kroket op zijn tijd is best lekker. Maar als je een keer wat dieper in de buidel tast, kies je liever voor een goed restaurant dan voor Piet Patat à la carte.

Webteksten schrijven als een masterchefZo ook voor de teksten van je website.

Die frituurlucht past niet bij je bedrijf of organisatie. De driesterrenaanpak van een masterchef des te meer. Lièvre à la royale of een kaassoufflétje met pindasaus, het is maar hoe je de concurrentie het nakijken wilt geven.

Welke klassiekers schotelt de onlinecopywriter zoal voor? En hoe bereid je die als een masterchef?

Dit vijfgangenmenu van webteksten maak ik wekelijks.

Gang 1: plateau de homepage
Altijd een goede binnenkomer, mits gedoseerd. Visueel aantrekkelijk opgemaakte amuses met fijngesneden shortcopy. Gepeperd ritme om de smaakpapillen te prikkelen. Geserveerd met doeltreffende call-to-actions.

De eetlust is opgewekt.

Gang 2: stamppotje van landings-, artikel- en productpagina’s
Niet te missen voorgerecht met uiteenlopend smakenpalet. Een basis van productpagina’s met toegankelijke landingspagina’s en meer complexe artikelpagina’s. De conversiegerichte copy laten sudderen tot het smelt op de tong.

Tip: mespuntje inlevingsvermogen. Maar pas op, net als zout is dat een smaakversterker. Iets te veel ervan en je webtekst is niet te kanen.

Gang 3: interactioncopy à la presse
Gedrenkt in servicedesign, een instant classic. Een uitgebalanceerde mix van short- en microcopy op een bedje van intuïtieve interfaces. Ingelegd in heldere koppen, labels en i-teksten. Lekker met een afgebakken formulier of verse inloggegevens.

Een hoofdgerecht waarvoor je gasten terugkomen.

Gang 4: appsplankje
Hier gaat kwaliteit boven kwantiteit. De betere appboer levert een combi van design en microcopy die tegelijkertijd gerijpt is.

Uiteraard mag een zachte iOS-, een belegen Android- en blauwader-Windowsversie niet ontbreken op het appsplankje.

Gang 5: crème blog
Voor de zoetekauwen. Copy die je aansteekt, altijd goed voor de conversatie. Geef er vooral je eigen twist aan. Van SEO tot contentmarketing en transparantie, alles past eigenlijk wel in een crème blog.

Als je maar goed voor ogen houdt wanneer je dit toetje uitserveert.

Smakelijke voortzetting.